Tydlig minskning av vägtrafiken med trängselskatt i Göteborg

Kontakta oss

Stäng

Trafikverkets kundtjänst

Måndagen den 7 januari 2013 var den fjärde vardagen med trängselskatt i Göteborg och den första stora resdagen efter jul- och nyårsledigheterna.

Under förmiddagens högtrafik (06.30-08.30) minskade trafikflödena vid betalstationerna med 19 procent jämfört med en vardag utan trängselskatt.

Trängselskattesystemet har fungerat bra de första dagarna. Under den de tre vardagarna första veckan med trängselskatt gjordes i genomsnitt 395 100 passager per dag genom betalstationerna under betaltid. Detta innebär en minskning med 24 procent jämfört med vad trafikflödena skulle ha varit utan trängselskatt.

Så här kort tid efter införandet är det svårt att uttala sig om generella effekter. Statistiken bör således tolkas mycket försiktigt. Erfarenheten från Stockholm är att effekterna är större direkt efter införandet, för att sen stabilisera sig på en något lägre nivå. Rapporter som beskriver effekterna av trängselskatt i Göteborg hittar du via länken nedan.
Utvärderingar och mätningar

Måndagen var det premiär för ett tåg varje kvart på den nya Alependeln. Pendeltågslinjen öppnade den 9 december i samband med den nya tidtabellen och att BanaVäg i Väst invigdes. I högtrafik utnyttjas kapaciteten maximalt på Göteborgs centralstation.

– Alependeln har gått som en klocka. Trafikverkets trafikledare har varit aktiva och professionella, säger Jarl Samuelsson, som är avdelningschef på Västtrafik.

Vägtrafiken i och omkring Göteborg fungerade på måndagen utan allvarliga störningar.

Västsvenska paketet