Historia om Isöleden

Historik om Isöleden i Jämtland

Isöleden är den yngsta av färjelederna i Norrland. Den öppnades för trafik den 6 juni
1957 då den invigdes av dåvarande landshövdingen i Jämtlands län, Anders Tottie. Fram till detta datum hade de boende på Norderön Håkanstaleden som sin enda ledtill och från ön. Under vintern hölls en isväg öppen mellan Sunne kyrka och Norderön och en annan mellan Andersön och Norderön.
Den första färjan hämtades vid Sannsundet den 3 juni 1957 och kördes för egen maskin till Isön där den alltså sattes i trafik tre dagarsenare. Vid Sannsundet hade den gjort tjänst i många år innan den kom till Isön. I skiftet mellan 60 och 70-talen togs den ur trafik och ersattes av den betydligt större färjan från Vallsundet.
När sedan bron över Sannsundet blev klar och färjetrafiken upphörde 1981 fick Isön ytterligare en gång hämta sin färja därifrån, den som fick namnet Hymer. 1998 upphörde färjetrafiken vid Vallsundet och då flyttades färjan Fröja till Isön och det är den som trafikerar leden idag.
Vintern 2003/2004 byggdes Fröja om. Bland annat uppdaterades elsystemet. Färjan fick ny manöverhytt och drivlinan byttes ut. Med nya miljöoptimerade motorer och vattenjetaggregat togs hon åter i trafik i juni 2004 som den första vägfärjan i rederiet med vattenjetaggregat.