Om signalställverk

Kontakta oss

Stäng

Trafikverkets kundtjänst

På den här sidan hittar du information om olika typer av signalställverk.

Reläbaserade signalställverk


Skruv och Björnlunda

Skruv- och Björnlundasystemen introducerades omkring 1950 och var de första reläbaserade signalställverken, men fortfarande var inte fjärrstyrning möjlig. På senare tid har Trafikverket moderniserat ett stort antal av dessa så att de går att fjärrstyra. Skruv är till för enkelspår och Björnlunda för dubbelspår. Principen för de båda systemen är dock identisk.

Modell 59

Modell 59 utvecklades i slutet på 50-talet för fjärrstyrda stationer. De första 59:orna var standardiserade och installerade i identiska teknikhus och oftast med lika uppbyggnad på bangårdarna. Detta har med åren försvunnit. Idag är modell 59 mer en princip hur man bygger kretsar än ett standardiserat system. Modell 59 byggs fortfarande av Trafikverket.

Modell CST

Denna signalställverkstyp togs från början fram för de stora bangårdarna i Stockholmsområdet. Modellen är helt reläbaserad och byggprincipen är standardiserad via ett egenutvecklat projekteringsverktyg. Modell CST byggs fortfarande av Trafikverket.

Modell 65

Modell 65 togs fram som en ersättare för ställarställverken. Modellen är helt reläbaserad och förreglingen är uppbyggd med standardiserade reläsatser.
Övriga reläbaserade signalställverk
Denna grupp av reläbaserade signalställverk består av äldre signalställverk som genom varierande modifiering anpassats till sin nuvarande funktion.

 

Datorbaserade signalställverk

Modell 75
I Sverige var man först i världen med att introducera datorbaserade signalställverk med modell 75. Den första installationen gjordes i Göteborg C 1978. Systemet är uppbyggt av en centraldator och reläbaserade utdelar. Inga signalställverk modell 75 finns längre i drift.

Modell 85

Modell 85 är efterträdare till modell 75. Till skillnad från modell 75 består systemet av elektroniska utdelar istället för reläbaserade. Modell 85 finns både på stora och små stationer och även i utbredd variant. Med utbredd avses att en centraldator styr flera stationer och även linjen mellan dessa. En variant av den utbredda arbetar via en radioblockcentral. Endast en sådan anläggning finns och den kontrollerar sträckan Linköping - Västervik.

Modell 95

Modell 95 togs fram som en ersättare för modell 85 och har därför en motsvarande arkitektur. Centralenheten finns i två olika generationer. Den första generationen CBI950 finns endast installerad i Oxelösund, medan övriga anläggningar använder den andra generationen CBI2. Modell 95 kan användas för konventionell signalering (ATC) samt ERTMS och kan styra stationer och linjer på motsvarande sätt som modell 85 enligt ovan.

 

Mekaniska och övriga typer av signalställverk

Ställarställverk

Ställarställverk finns i två utföranden på Trafikverket, mekaniskt (el/mek) eller elektriskt register (el/el). Modellen användes som standard från 1926 och framåt. Det finns endast ett signalställverk som har mekaniskt register kvar, de övriga fem har elektriskt register.

Centralapparat

Centralapparaten infördes som standard på Sveriges järnvägsnät 1940. Denna signalställverksmodell är ett mellanting mellan ställarställverk och reläställverk. Ställverkstypen går inte att fjärrstyra. ”Korvstånd” är ett populärnamn för en typ av centralapparat.