Diesellok

Kontakta oss

Stäng

Henrik Reuterdahl Chef Trafik
Trafikverket, Sveriges Järnvägsmuseum
Stationerad i Jönköping
Direkt: 010-123 89 66
SMS: 072-235 23 43
henrik.reuterdahl@trafikverket.se

Beskrivning av Sveriges Järnvägsmuseums diesellok som används i trafik.

T 43

T43 235

När SJ och NOHAB/GM byggt T41-loken så bestämde man sig med erfarenheterna från dessa, att bygga hela 50 lok av typen T43. Detta skulle en gång för all göra att ångloken kunde tas bort från trafiken och så blev det i princip också.

T43 är ett dieselelektrisk lok, byggt av NOHAB på licens från GM, 1961-63. Med dieselelektrisk menas att den stora GM tvåtakts V12:an driver en huvudgenerator, som ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier. Loken fick en vacker och fin färgsättning och anledningen var faktiskt att de skulle användas på en del banor som var rätt nedläggningshotade, men ändå ge en positiv bild av SJ. Loken har genom åren använts på de flesta banor i Sverige som inte har kontaktledning, och fortfarande används ca hälften av olika operatörer i Sverige. 235 har varit använts i Södra Sverige och varit stationerat i  tidsordning:) Borås, Norrköping och Halmstad innan dess redan på 90-talets början blev museilok hos oss på SJVM. Den användes då i Hässleholm och var SJs sista T43 i godstågstjänst. Loket lackerades 2014 om i sin gamla färgsättning som bilden visar.

Loket är försett med ATC och kan användas för körningar på nästan hela det svenska järnvägsnätet. SJVM äger även T43 239, men den har en gul färgsättning som ej är historiskt korrekt, men även detta loket används i trafik. Det enda loket av T43 som hade en extra dieselmotor/generator för tågvärme var 209, så detta lok får kompletteras med en tågvärmevagn (S17d 55134) när det används i extratåg.

Fakta: T43 235
Tillverkat: NOHAB och GM, år 1962
Styrka: 1425 hk
Största tillåtna hastighet: 95 km/h
Längd: 14,2 m
Vikt: 72 ton

T43 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:
T = Diesellok med mer än 300 hästkrafter för linjetrafik.
43 = Av typ 43 inom ”T-familjen”.
235 är lokets individnummer.

Prickad linje, avdelare
Diesellok T41 204, foto Jan-Erik Hedlöf
Foto: Jan-Erik Hedlöf

T41 204

T41 204 är ett dieselelektrisk lok, byggt av NOHAB på licens från GM, 1956. Med dieselelektrisk menas att den stora GM tvåtakts V12:an driver en huvudgenerator, som ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier. Loken byggdes i en serie om 5 lok, och de var SJs första egenkonstrukerade linjediesellok. De användes fram till 1962 för persontrafik på Halmstad-Nässjö och Borås-Alvesta, sedan kom de att gå mycket på sträckan Mora-Borlänge fram till 1978. Just 204 kom sedan att dra godståg kring Östersund, innan loket hamnade hos Sveriges Järnvägsmuseum, där det renoverats till det utseende det hade på 1970-talet. 

Fakta: T41 204
Tillverkat: NOHAB och GM, år 1955
Styrka: 1425 hk
Största tillåtna hastighet: 100 km/h
Längd: 15,4 m Vikt: 84 ton

T41 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:
T = Diesellok med mer än 300 hästkrafter för linjetrafik.
41 = Av typ 41 inom ”T-familjen”.
204 är lokets individnummer.

Prickad linje, avdelare

T 42 205, foto Mikael Lundberg

T 42 205, foto Mikael Lundberg
T 42 205 i Vitvattnet 1 september 2012, foto Mikael Lundberg

T42 205

T42 205 är också ett dieselelektriskt lok. SJ började på 50-talet på allvar att intressera sig för större diesellok. När NOHAB (Nydqvist och Holm AB i Trollhättan) tillsammans med EMD (Electro Motive Divisions i Amerika) lät ett demonstrationslok visas upp i Sverige och Europa 1954 blev SJ intresserat och loket hette G12 7707. 1956 köpet SJ loket och döpte det till T5 105, och så småningom till T42 205. Loket kom att gå hela sin aktiva tid i godståg mellan Boden och Haparanda. Loket ställdes av 1983 och såldes till en Norsk järnvägsförening, varifrån Sveriges Järnvägsmuseum köpte tillbaka loket 2007.

Motorn är en tvåtakts V12:a från GM (General Motors), mod 567C. Loket är urmodern för alla de olika typer av GM-lok som NOHAB låt byggda åt Sverige, Norge, Danmark, Belgien, Luxemburg och Ungern, varav många fortfarande är i trafik. Loket är kördugligt och används i köruppdrag kring hela Sverige.

Fakta: T42 205
Tillverkat: EMD La Grange, Chicago, Illinois, USA 1953. Ombyggt med annan motor hos GM i London, Ontario, Kanada 1954.
Styrka: 1425 hk
Största tillåtna hastighet: 100 km/h
Längd: 14,4 m Vikt: 72 ton

T42 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:
T = Diesellok med mer än 300 hästkrafter för linjetrafik.
42 = Av typ 42 inom ”T-familjen”.
205 är lokets individnummer