På Trafikverkets förarprovskontor gör du
kunskapsprov och körprov för körkort
för personbil, motorcykel, lastbil och buss.
För att få körkort för moped gör du bara kunskapsprov.
Vill du köra taxi?
Då ska du göra prov hos oss
för att få taxiförarlegitimation.
Har du körkort för buss eller lastbil
och vill arbeta som bussförare eller lastbilsförare?
Då kan du göra prov hos oss.
De proven kallas prov för
yrkeskunnande för trafiktillstånd och yrkeskompetensbevis.
Boka prov
Du kan boka tid för kunskapsprov och körprov på webben.
Klicka på länken här nedanför.
Sidan du kommer till är inte skriven på lätt svenska.
Till sidan Boka prov
Du kan också ringa till vår kundtjänst för förarprov.
Vår kundtjänst för förarprov har telefon 0771-17 18 19.
Den är öppen alla vardagar klockan 08.00–16.30.
Vill du veta mer om körkort och förarprov?
All information om körkort och förarbevis
hittar du på Körkortsportalen.
Där finns information på svenska, engelska och lättläst svenska.
Till Körkortsportalen (öppnas i nytt fönster)
Till Körkortsportalens lättlästa sidor (öppnas i nytt fönster)
Broschyrer och filmer om körkort och förarprov
I broschyren 'Allt om körkort'
finns viktig information till dig som ska ta körkort
och till dig som har körkort och vill veta mer.
Till broschyren på Körkortsportalen (öppnas i nytt fönster)
Broschyren ”Presentation av körprov B”
beskriver körprovet för personbil.
Du kan läsa hur provet går till och vad det kan innehålla.
Till broschyren i Trafikverkets webbutik (öppnas i nytt fönster)
På Körkortsportalen kan du se filmer om körkort.
De här filmerna finns där:
- Vägen till körkort
- Kunskapsprov
- Körprov
- Moped.
Till filmsidan på Körkortsportalen (öppnas i nytt fönster)