Körkort och förarprov

Kontakta oss

Stäng

Kundtjänst för förarprov

När du ska ta körkort ska du göra kunskapsprov och körprov hos Trafikverket. Här kan du läsa om hur du bokar tid för proven.

På Trafikverkets förarprovskontor gör du
kunskapsprov och körprov för körkort
för personbil, motorcykel, lastbil och buss.
För att få körkort för moped gör du bara kunskapsprov.

Vill du köra taxi?
Då ska du göra prov hos oss 
för att få taxiförarlegitimation.

Har du körkort för buss eller lastbil
och vill arbeta som bussförare eller lastbilsförare?
Då kan du göra prov hos oss.
De proven kallas prov för
yrkeskunnande för trafiktillstånd och yrkeskompetensbevis.

Boka prov

Du kan boka tid för kunskapsprov och körprov på webben.
Klicka på länken här nedanför. 
Sidan du kommer till är inte skriven på lätt svenska.
Till sidan Körkortsprov

Du kan också ringa till vår kundtjänst för förarprov.

Vår kundtjänst för förarprov har telefon 0771-17 18 19.
Den är öppen alla vardagar klockan 08.00–16.30.

Vill du veta mer om körkort och förarprov?

All information om körkort och förarbevis
hittar du på Körkortsportalen.
Där finns information på svenska, engelska och lättläst svenska.

Till Körkortsportalens webbplats

Till Körkortsportalens lättlästa sidor 

Broschyrer och filmer om körkort och förarprov

 I broschyren 'Allt om körkort'
finns viktig information till dig som ska ta körkort
och till dig som har körkort och vill veta mer.

Till broschyren Allt om körkort i publikationswebbutiken 

Broschyren ”Presentation av körprov B”
beskriver körprovet för personbil.
Du kan läsa hur provet går till och vad det kan innehålla.
Till broschyren Presentation av körkort B i publikationswebbutiken 

Trafikverket har gjort filmer om att ta körkort.
Filmerna heter Vägen till körkort,
Kunskapsprov och Körprov. 
Filmerna finns på Youtube:

Till filmen Vägen till körkort (3 min)

Till filmen Kunskapsprov (3:23 min)

Till filmen Körprov (3:11 min)