Säkerhet vid järnvägar

Du måste vara försiktig när du är i närheten av en järnväg.

Det är mycket säkert att åka tåg.
Men när du är vid en järnväg
måste du vara försiktig.

Där väg och järnväg möts

Det är störst risk för olyckor
där en väg och en järnväg korsar varandra.
Försök aldrig köra över en korsning med en järnväg
när bommarna är på väg ner.
Då kan det hända en allvarlig olycka.

Gå inte i spåret

Det är livsfarligt att gå i ett järnvägsspår
eller att gå över spåret
där det inte finns en övergång.
Det är dessutom förbjudet enligt lag.

Ett tåg har inte en chans att stanna
om någon kommer ut på spåret.
Ett X 2000-tåg kör 56 meter på 1 sekund.
Så chansa aldrig!
 

Senast uppdaterad/granskad 2012-01-09 Skriv ut