Lill-Jansskogen bergtunnlar

Kontakta oss

Stäng

Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig.

Postadress:
Trafikverket
Norra länken
Norra Stationsgatan 93
113 64 Stockholm


Besöksadress:
Norrbackagatan 47, Stockholm

Har du frågor kring störningar?
Kontakta våra byggledare:

Tomteboda/Karlberg samt Norrtull:
Björn Johnsson, tel 070-757 36 81
Hagastadens tunnlar:
Jan-Erik Andersson, tel 070-420 03 46
Bellevue och Roslagstull:
Lars-Göran Engström, tel 070-420 03 34
Lill-Jansskogens bergtunnlar:
Paul Matell, tel 070-104 42 37
Frescati:
Mats Johansson, tel 073-327 81 53
Värtan:
Jan Werner, bitr. projektledare, tel 070-370 12 65



Har du andra frågor om projektet? 
Hör av dig till våra kontaktpersoner:

Trafikverkets kundtjänst

Trafikverkets växel

  • Ring växeln om du vet namnet på handläggaren du söker. Växeln är öppen vardagar 08.00–16.30
  • Telefon: 0771-921 921

Lars Lilja

Åse  Malm

Michael  Lundborg

  • Projektledare barriärelement samt bergtunnlar Lill-Jansskogen, kontakt för studiebesök till Norra länken
  • Telefon: 010-123 87 78

Anders  Liwendahl

Håkan Andersson

Martin  Hellgren

Marie Fredell

Tor  Thomassen

Under Lill-Jansskogen går Norra länkens tunnlar i berg.
På marknivå kan du knappt se några tecken på leden som går 30 meter ner i berget. Här pågår installationsarbete just nu.

Inne i tunneln, under Albanoberget, knyts Norra länken ihop med Frescati och Värtan. Här bygger vi en trafikplats under jord med av- och påfarter i flera nivåer.

Sprängningsarbetet är klart och väggarna har därefter täckts med inklädnadsduk och sprutbetong. Nu pågår arbetet med de tekniska installationerna. Det är bland annat säkerhetssystem, ventilation och belysning som ska vara på plats innan tunneln ska testas. Innan trafiken släpps på testas system och installationer noga.

Norra länken korsar tunnelbanan

En av anledningarna till att Norra länken är ett komplicerat bygge är att vi på flera platser korsar tunnelbanan. Allt arbete har skett under jord i form av borrning, sprängning, förstärkning och utlastning av schaktmassor. Drygt en miljon kubikmeter schaktmassor har tagits upp ur de tre arbetstunnlar som byggts. Materialet har återanvänts i byggandet av Norra länken.

Så här klär vi in tunnlarna

Här kan du se hur det går till när man monterar inklädnadsvalv i Norra länkens bergtunnlar.
Se Veidekkes film (wmv-fil, speltid 7 minuter)