Sveriges järnvägsnät

Kontakta oss

Stäng

Trafikverkets kundtjänst

Sveriges järnvägsnät är drygt 16 500 spårkilometer. Av detta förvaltar Trafikverket infrastrukturen för drygt 14 700 spårkilometer. Den allra största delen, omkring 80 procent, är elektrifierad järnväg.

    Örbyhus - Hallstavik   Godsstråket genom Skåne   Markarydbanan   Västkustbanan   Skånebanan   Öresundsbron   Malmö Lockarp - Ystad - Simrishamn   Blekinge kustbana   Älmhult - Olofström   Nässjö - Åseda, Nässjö - Hultsfred   Stångådalsbanan   Kust till kustbanan   Viskadalsbanan   Nässjö/Jönköping - Värnamo - Halmstad   Södra stambanan   Jönköpingbanan   Älvborgsbanan   Kinnekullebanan   Bohusbanan   Västra Stambanan   Svealandsbanan   Norge-Vänerbanan   Mälarbanan   Sala-Eskilstuna-Oxelösund   Sala-Eskilstuna-Oxelösund   Sala-Eskilstuna-Oxelösund   Dalabanan   Bergslagspendeln   Bergslagsbanan   Frykdalsbanan   Värmlandsbanan   Godsstråket genom Bergslagen   Ostkustbanan   Söderhamn-Kilafors-Holmsveden   Bollnäs och Furudal   Norra Stambanan   Ådalsbanan   Botniabanan   Forsmo - Hoting   Storuman - Hällnäs   Bastuträsk-Skelleftehamn   Piteåbanan   Morjärv-Karlborgsbruk   Stambanan genom övre Norrland   Mittbanan   Mittbanan   Inlandsbanan   Inlandsbanan   Malmbanan   Haparandabanan    
I järnvägsnätet  ingår flera tusen kilometer järnväg och ett stort antal tunnlar, broar och vägkorsningar. Exakt hur många ser du i sammanställningen på sidan Bandata (se vänstermenyn). 

På kartan ovan ser du alla Trafikverkets banor. Du kan läsa mer om varje bana och om projekten som pågår på den om du klickar på banans namn i menyn till vänster.

Förändrat resande

Sveriges första järnväg öppnades för trafik år 1856. Den gick mellan Örebro och Nora. Järnvägens roll för persontrafiken har förändrats de senaste decennierna. Det är det regionala tågresandet som ökat mest. Möjligheterna till tågpendling har gjort att människor kan bo allt längre från den ort där de arbetar eller studerar. I dag finns också ökad efterfrågan på godstransporter på järnväg.