Sveriges järnvägsnät

Kontakta oss

Stäng

Trafikverkets kundtjänst

Sveriges järnvägsnät är drygt 16 500 spårkilometer. Av detta förvaltar Trafikverket infrastrukturen för drygt 14 700 spårkilometer. Den allra största delen, omkring 80 procent, är elektrifierad järnväg.

Karta: Sverige  Örbyhus - Hallstavik Godsstråket genom Skåne Markarydbanan Västkustbanan Skånebanan Öresundsbron Malmö Lockarp - Ystad - Simrishamn Blekinge kustbana Älmhult - Olofström Nässjö - Åseda, Nässjö - Hultsfred Stångådalsbanan Kust till kustbanan Viskadalsbanan Nässjö/Jönköping - Värnamo - Halmstad Södra stambanan Jönköpingbanan Älvborgsbanan Kinnekullebanan Bohusbanan Västra Stambanan Svealandsbanan Norge-Vänerbanan Mälarbanan Sala-Eskilstuna-Oxelösund Sala-Eskilstuna-Oxelösund Sala-Eskilstuna-Oxelösund Dalabanan Bergslagspendeln Bergslagsbanan Frykdalsbanan Värmlandsbanan Godsstråket genom Bergslagen Ostkustbanan Söderhamn-Kilafors-Holmsveden Bollnäs och Furudal Norra Stambanan Ådalsbanan Botniabanan Forsmo - Hoting Storuman - Hällnäs Bastuträsk-Skelleftehamn Piteåbanan Morjärv-Karlborgsbruk Stambanan genom övre Norrland Mittbanan Mittbanan Inlandsbanan Inlandsbanan Malmbanan Haparandabanan  

I järnvägsnätet  ingår flera tusen kilometer järnväg och ett stort antal tunnlar, broar och vägkorsningar. Exakt hur många ser du i sammanställningen på sidan Bandata (se vänstermenyn). 

På kartan ovan ser du alla Trafikverkets banor. Du kan läsa mer om varje bana och om projekten som pågår på den om du klickar på banans namn i menyn till vänster.

Förändrat resande

Sveriges första järnväg öppnades för trafik år 1856. Den gick mellan Örebro och Nora. Järnvägens roll för persontrafiken har förändrats de senaste decennierna. Det är det regionala tågresandet som ökat mest. Möjligheterna till tågpendling har gjort att människor kan bo allt längre från den ort där de arbetar eller studerar. I dag finns också ökad efterfrågan på godstransporter på järnväg.