Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nöjd kund index

Varje år mäter ett oberoende mätföretag våra resenärers attityder till resan med vägfärja. Din synpunkt hjälper oss att forma och förbättra Färjerederiets tjänst.

Vad tycker du om den tjänst som rederiet utför? För oss är det avgörande att veta hur våra resenärer uppfattar oss. Därför anlitar Färjerederiet ett oberoende undersökningsföretag som frågar och mäter. Resultatet används sedan för att hjälpa oss att driva rederiets verksamhet på ett bra sätt.

Index nöjda kunder är en hörnsten i Färjerederiets strategiska affärsplan. Resultatet ligger till grund för kommande års utvecklingsåtgärder.

Nöjd kund index 2016

Mätresultatet för 2016 är det bästa sedan denna typ av mätning infördes 2010. Medelvärdet när samtliga färjeleders resultat räknas in ligger på 82 procent nöjda kunder. På frågan om vilket helhetsintryck man har av tjänsten, svarar 93 procent att man ser positivt på den. 
Vi har tagit mot 9875 svar, en svarsfrekvens på 94 procent, vilket ger en stark tillförlitlighet.

De högsta betygen i mätningen får vägfärjans personal, tillförlitlighet, säkerhet tillgänglighet och tidtabell. Något lägre resultat gäller information och komfort, men även dessa värden har förbättrats.

Huvudrapport Nöjd kund index 2016 (pdf-fil, 1,5 MB, öppnas i nytt fönster)

Så här gjordes undersökningen:

  • Enkätundersökning genomfördes under juni och augusti 2016
  • Enkäten delades ut till resande på samtliga färjeleder i rederiets regi, alla tider på dygnet, helgdag och vardag
  • Cirka 300 enkäter per led delades ut
  • Totalt delades 10 483 enkäter ut
  • Totalt fick vi 9 875 svar (94 procents svarsfrekvens)
  • Av dessa var 60 procent män och 40 procent kvinnor
  • Totalt är kundnöjdheten 82 procent
  • 93 procent är nöjda med helhetsintrycket

Bedömda kvalitetsområden: tillgänglighet, tidtabell, tillförlitlighet, information, färjeläge, komfort, personal, säkerhet, informationsstöd och miljö.

Undersökningen gjordes av det oberoende företaget Markör AB.