Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Lastning i Oxelösunds hamn.

Sjöfart

Trafikverket och Sjöfartsverket samverkar i hanteringen av ärenden som rör sjöfart enligt plan- och bygglagen och miljöbalken.

Trafikverket och Sjöfartsverket har båda ansvar för sjöfartsfrågor, och fördelningen av ansvaret har fått allt fastare form. Kortfattat kan man säga att Trafikverket hanterar strategiska frågor och Sjöfartsverket operativa frågor.

När Trafikverket bildades blev Sjöfartsverket kvar som självständig myndighet med avgiftsfinansiering. För att arbetet ändå ska bli trafikslagsövergripande har vi kommit överens om att arbeta enligt följande modell.

Trafikverket ansvarar för den strategiska infrastrukturplaneringen i samråd med Sjöfartsverket i de ärenden som berör sjöfart. Sjöfartsverket har det operativa ansvaret för tillgänglighet, framkomlighet och säkerhet till sjöss.

Exempel på strategiska och operativa frågor

Strategiska frågor som Trafikverket ansvarar för kan till exempel gälla hur trafikslagen samverkar på en viss sträcka, var hamnar och andra terminaler lokaliseras och vilka kapacitetsförändringar som nya tvärförbindelser leder till. Aktuella exempel på sådana frågor är godstransporter till och från Vänerregionen och lokaliseringen av Stockholms nya hamnterminal till Norvik i Nynäshamn.

Operativa synpunkter som Sjöfartsverket lämnar kan till exempel gälla framkomligheten, utmärkningen och kapaciteten i ett sjötrafikstråk eller en farled. Andra frågor kan vara hur sjötrafiken påverkas av planerad byggnation i närheten av farleder och av sträckning, lokalisering och fri höjd på broar, kraftledningar etc. som korsar farleder. Det kan också vara frågor som berör förändringar på sjökartelagt område såsom ändring av sjökortsinformation, strandlinje eller vattendjup.

Remisser som gäller kuster, sjöar och kanaler skickas till båda verken

Både Trafikverket och Sjöfartsverket ska svara på remisser som gäller plan- och bygglagen och miljöbalken. Alla sådana ärenden som berör transportsystemet ska skickas till Trafikverket. De ärenden som berör kust- och havsområden, de stora insjöarna (Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren) och kanalerna ska också skickas till Sjöfartsverket.

För att fastställa inom vilka områden Sjöfartsverket ska ha möjlighet att besvara ärenden med synpunkter på sjöfartens operativa behov (influensområden) har en avgränsning gjorts. Gränsen har satts till

  • fem kilometer från stranden för havs- och kustområden och Vänern
  • två kilometer från stranden för Vättern, Mälaren och Hjälmaren
  • en kilometer från stranden för kanaler som är allmän farled .

Sjöfartsverkets svar på översiktsplaner skickas vidare till Trafikverket för att där vägas in i trafikslagsövergripande yttranden.

Detaljplaneärenden, bygglovsärenden och miljöbalksärenden besvaras direkt av Sjöfartsverket, med kopia till Trafikverket. Även Trafikverket besvarar sådana ärenden när det gäller strategiska frågor.

Hanteringen av ärenden som de båda verken behandlar tillsammans ska i största möjliga utsträckning ske digitalt.

Riksintressen

Trafikverket ansvarar för att peka ut riksintressen för sjöfarten. Ändringar och preciseringar av utpekade riksintressen sker i dialog med Sjöfartsverket.