Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trafikverkets konferensvagn kan hyras. Foto Mattias Eriksson.

Trafikverkets konferensvagn kan hyras. Foto Mattias Eriksson.

Konferensvagn

Trafikverket har en konferensvagn som kan hyras. Den är fullt utrustad med modern teknik och WiFi, vilket gör den lämplig att ha möten ombord på eller transporteras på det svenska järnvägsnätet i syftet att inspektera banan.

Konferensvagnen vars beteckning är Y1S 1361, är en ombyggd dieseldriven motorvagn av typ Y1, därför kallar vi den Y1S (S för special). Banverket lät bygga om den för sina nya ändamål redan 1996 och 2014 fick den sitt nuvarande utseende. Motorvagnen är försedd med ATC och kan köras i 130 km/h. Eftersom den är dieseldriven, och går att köra från båda ändarna så är den mycket smidig att köra med på hela det svenska järnvägsnätet. Den har dessutom försetts med låga insteg så att man kan stanna för att gå på och av även där det inte finns plattform. Det gör att den med fördel kan nyttjas även på byggspår vid projekt och liknande.

Konferensvagnen finns i Gävle, där den tillhandahålls och sköts av Sveriges Järnvägsmuseum. Vagnen är lämplig att använda vid till exempel uppstart av nya järnvägsprojekt, förnyelse av underhållskontrakt, besiktning eller inspektion av järnväg, uppvisande av järnväg för VIP eller press. Man kan åka ca 25 personer i vagnen, och för möte vid bord finns det plats för 14 personer.

Teknik och faciliteter

Konferensvagnen har WiFi, TV, DVD, projektor och 230V-uttag för datorer och laddare. Inredningen består av garderob, samtalskupé, pentry med soffhörna samt WC.

Kaffe och förtäring ombord

Det går bra att fika eller äta mat ombord. Kaffe, thé och kaffemjölk finnas alltid i vagnen och ingår i priset. Önskar man ha med dryck, fika, frukt eller caterad mat så finns det kyl och frys för förvaring. Det är mest praktiskt att äta kalla portioner ombord och kostnadseffektivt att själv beställa maten och ta med den. Prata med oss för att komma överens om hur den enklast levereras eller lastas ombord. Om vagnen utgår från Gävle så kan vi på ditt uppdrag boka mat och få den levererad.

Resrutt och planering

Kontakta oss för att planera resrutten – vi ser gärna att ni hör av er i god tid när ni börjar fundera på en resa och med det menar vi 2-3 månader i förväg. Det kan vara svårt att få igenom era önskemål om det bara är en månad kvar. Mest kostnadseffektivt är att utgå från Gävle och komma tillbaka dit. En populär dagstur är att åka till Järvsö och äta lunch samt hem igen. En bra tvådagarsrunda är att åka från Borlänge via Inlandsbanan till Östersund/Åre för övernattning och sedan ned till Gävle via den vackra sträckan genom Hälsingland (Ljusdal-Bollnäs) till Gävle. I Stockholmsområdet kan man göra en dagstur via Nyköping-Eskilstuna-Västerås runt Mälaren med lunchuppehåll i Eskilstuna eller Västerås.

När ni vet hur ni vill åka kan vi ge ett ungefärligt pris, och innan vi beställer tidtabellen, får ni en fast offert. När tidtabeller (körplaner) kommit är resan definitiv och kan annonseras mot er som ska åka.

Välkommen med din bokning!

Kontaktuppgifter och produktblad med ritning hittar du längre ner på sidan.

Om Trafikverkets röda fordon

Inom Trafikverket har vi ett antal fordon som bär vår egen profil och som används för andra typer av uppdrag än våra museala fordon. Syftet är först och främst att dessa s.k. röda fordon ska användas i intern trafik med våra kunder eller nära samarbetspartners, samt vid tillfällen där behovet finns att profilera Trafikverket.