Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Marieholmsförbindelsen, fotomontage

Marieholmsförbindelsen

Marieholmsförbindelsen förbättrar kommunikationerna och minskar sårbarheten i trafiksystemet mellan Göteborgs hamn och industrierna på Hisingen och den centrala delen av Göteborg.

Vägdelen sträcker sig från E6 Tingstadsmotet/Ringömotet i väst till E20, Ånäsmotet, i öst via en ny trafikplats på E45 Marieholm. Järnvägsdelen, som sträcker sig från Kvillebangården till Olskroken, innebär en ny järnvägsbro över Göta älv. Den första delen i Marieholmsförbindelsen, Partihallsförbindelsen, invigdes den 1 december 2011.

Marieholmstunneln är en vägtunnel som byggs under Göta älv, den ska avlasta Tingstadstunneln och länka samman E6 med E45 samt E20 via Partihallsförbindelsen. Tunneln minskar sårbarheten i nuvarande vägsystem samtidigt som trafiksäkerheten, miljön och regional utveckling främjas. Läs mer om Marieholmstunneln här.

Södra Marieholmsbron över Göta älv och Säveån ökar robustheten i hela järnvägssystemet och möjliggör mer godstrafik på järnväg. Södra Marieholmsbron öpnnades för trafik 2016.
Läs mer om Södra Marieholmsbron här.