Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Västra Stambanan, Trimningsåtgärder delen Järna-Laxå

Trafikverket trimmar signalsystemet på sträckan mellan Järna och Laxå för ökad säkerhet och kapacitet .

Mellan Järna och Laxå planerar vi så kallade trimningsåtgärder där vi utökar antalet blocksignaler* och repeterande baliser** för att öka säkerheten. Trimningsåtgärderna förbättrar även kapaciteten på järnvägen, eftersom tågen kommer att kunna köra tätare efter varandra.

* Blocksträckor - ökad säkerhet och kapacitet
En järnvägssträcka mellan två stationer delas alltid in i en eller flera blocksträckor. Endast ett tåg kan trafikera en och samma blocksträcka. När tåg kör på blocksträckan visar ljussignalerna in till sträckan som trafikeras "stopp". Delas sträckorna in i kortare blocksträckor får vi ökad kapacitet genom att tågen kan köra tätare efter varandra.


** Baliser och säkerhetsanläggningar
Järnvägen i Sverige är utrustad med säkerhetsanläggningar som både förhindrar urspårningar och kollisioner mellan tåg. Automatic Train Control (ATC) är ett sådant system. ATC ser till att tågen till exempel håller rätt hastighet och inte kan köra förbi en signal i stoppläge. Informationen från järnvägssträckan överförs till tågen via så kallade baliser, som är placerade längs banan med jämna mellanrum. Ju fler repeterande baliser desto smidigare tågföring.