Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bakgrund

Under 1990-talet ersattes den gamla järnvägen mellan Södertälje och Eskilstuna med en ny enkelspårig bana, Svealandsbanan. Längs banan finns en längre dubbelspårssträcka och några kortare mötesspår där tågen kan mötas.

Arbetspendlingen med tåg har ökat kraftigt sedan den nya järnvägen öppnades för trafik 1997. Svealandsbanan är byggd för att klara entimmestrafik, men idag går även extratåg vid rusningstid. Detta orsakar problem med förseningar. Därför planerar Trafikverket för fler mötesspår och dubbelspår på vissa sträckor.

Målet är att komma till rätta med förseningarna längs Svealandsbanan och att ge möjlighet till ökad turtäthet. I första hand göra det möjligt med halvtimmestrafik med extratåg under rusningstid.