Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Västlänken ökar kapaciteten

I en insändare i GP den 31 maj påstås att Trafikverket missleder när vi anger att kapaciteten fördubblas vid Göteborgs Central med Västlänken.

Göteborgs centralstation är idag fullt utnyttjad. Stationen är en säckstation, dvs tågen kör in till en plattform och måste sedan köra ut samma väg. Tåg som anländer och sedan avgår tar alltså spåret i anspråk två gånger. Antalet avgångar och ankomster per dygn från centralstationen är idag 675. Västlänkens station vid Centralen för pendel- och regiontåg blir en genomgående station. Tåg som passerar behöver inte åka samma väg ut som de kom in, och använder därmed spåret en gång. Med dessa två stationer vid Centralen blir det möjliga antalet avgångar och ankomster totalt 1125.

Att vi löser situationen vid Göteborgs C är en  förutsättning för att vi skall kunna utveckla tågtrafiken i Västsverige. Genom att kapaciteten ökar får tågoperatörerna möjlighet att  trafikera spåren effektivare och smartare. Västlänken är därför en av de viktigaste nycklarna för att vi i framtiden skall kunna resa smidigt och klimatsmart i hela Västsverige.

Man undrar också om det är lagligt att börja förberedande arbeten, som ledningsomläggningar utan en miljödom från Mark- och Miljödomstolen. Givetvis är det lagligt. Miljödomen ger villkoren för hur vi ska bygga Västlänken, t ex nivåer för buller och vibrationer. Att för effektivitetens skull starta förberedande arbeten innan denna dom, är en normal process vid stora byggprojekt och vi har de tillstånd som krävs.