Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Urspårning Frövi: uppdaterat 5 januari 2016

Vid tretiden natten mot onsdagen 2 december spårade ett godståg ur i höjd med Frövi i Lindesbergs kommun. Ingen person kom till skada, men det blev omfattande skador på järnvägen.

Det var den sista vagnen på godståget som spårade ur i höjd med Frövi. Tåget körde sedan en längre sträcka vilket fick till följd att sliprar har skadats och kontaktledning har rivits ner. Vi vet ännu inte vad som orsakat urspårningen. Trafikverket samlar nu in information för att ta reda på orsaken till olyckan.

– Det är mycket stora materiella skador på järnvägen och vi kan därför tyvärr inte ge tydligare besked ännu, säger Kristina Backlund, operativ kommunikationschef Trafikverket.

Uppdaterat 2016-01-05 10:30

Vår nuvarande prognos är att tågen ska kunna gå förbi Frövi som vanligt från fredag den 8 januari klockan 16.00. Vissa hastighetsnedsättningar kan komma att vara kvar.

Fram till fredag är det stängt för tågtrafik förbi Frövi mellan klockan 05.00-20.00 varje dygn, medan vi arbetar med återställningen. Nattetid klockan 20.00-05.00 är det öppet för tågtrafik, men med begränsningar för persontrafiken.

Uppdaterat 2015-12-17 16:24

Prognoserna kan komma att justeras efter hand, men i nuläget pekar allt på att persontrafiken ska kunna komma igång direkt efter årsskiftet, men då i reducerad omfattning. Prognos för när trafiken ska kunna återgå till normal omfattning finns inte än.

Entreprenören arbetar i stort sett dygnet runt med återställningsarbetet. Och hittills har de bland annat bytt cirka 8 km spår och 13 000 sliprar samt monterat upp ca 2 km kontaktledningar.

De har också tagit bort de växlar som totalförstördes samt utfört komponentutbyten på de växlar där det behövdes. Allt arbete är väderberoende och hittills har vädret varit så gynnsamt så att arbetet inte påverkats men blir det för kallt måste man göra uppehåll i återställningsarbetet.

Trafikverket har löpande dialog med alla berörda järnvägsföretag och entreprenörer. Valet att inte släppa fram reducerad persontrafik under dagtid grundar sig på ambitionen att kunna återställa banan så fort som möjligt.

Uppdaterat 2015-12-15 9:55

Entreprenören arbetar i stort sett dygnet runt med återställningsarbetet. Hittills har bland annat cirka 8 km spår och 13.000 sliprar bytts ut. Dessutom har man monterat upp cirka på 2 km kontaktledningar. De växlar som totalförstördes är borta och komponentutbyten är gjorda på de växlar där det behövdes. Allt arbete är väderberoende och hittills har vädret varit gynnsamt, men blir det för kallt måste man göra uppehåll i återställningsarbetet.

Uppdaterat 2015-12-11 15:45

Från och med söndagen den 13 december öppnas sträckan Örebro-Ludvika för godstrafik på nätterna kl. 20.00 – 05.00.

Uppdaterat 2015-12-03 16:00

Den preliminära prognosen för trafikstart är årskiftet och då inte med full trafik. 

Transporter till pappersbruket Korsnäs planeras att komma igång imorgon fredag på kvällen. Ett antal sliprar och växeldelar behöver bytas på Frövi bangård innan spår 3 kan tas i bruk och därmed försörjningen till pappersbruket.

Uppdaterat 2015-12-03 10:30

Godstågets sista vagn spårade ur i en växel, och fortsatte norrut utan att tågets huvudledning bröts. Nödbromsen slog inte till. Vi bedömer att godståget färdades cirka 10 km innan det stoppade på grund av spänningslös kontaktledning. Bärgning av den urspårade vagnen beräknas ske under torsdagen.

Stora skador på anläggningen

De materiella skadorna är mycket omfattande. Ett antal växeldriv och korsningar har skadats, och uppskattningsvis behöver vi byta cirka 30 kontaktledningsstolpar och cirka 14000 slipers. Vi behöver också laga själva rälsen, byta baliser och spårledningar. Tre broar måste också kontrolleras.

Påverkan på tågtrafiken

  • Persontrafiken stannar i Lindesberg, Örebro, Skinnskatteberg och körs sen med buss på övriga sträckor.
  • Norrgående godstrafik körs via Sala-Västerås.
  • Sydgående godstrafik körs via Snyten – Eskilstuna-Katrineholm.