Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Vi fortsätter riva ekodukten på E6

På grund av problem vid gjutning av överbyggnaden till ekodukten på E6 norr om trafikplats Kungsbacka Norra var vi tvungna att stänga av trafiken och riva delar av bron. Nu ska vi riva hela överbyggnaden.

Vi behöver riva hela överbyggnaden av säkerhets- och kvalitetsskäl, men hoppas att kunna spara brostöden. För att minimera trafikpåverkan har vi tittat på metoder för rivning som innebär att trafiken inte behöver stängas av alls eller eventuellt endast nattetid under en kort period.

Den hydrauliska hammaren som användes när vi rev delar av överbyggnaden natten till den 27 januari. Fotograf: Johan Blomberg, Peab
Den hydrauliska hammaren som användes när vi rev delar av överbyggnaden natten till den 27 januari.
Foto: Johan Blomberg, Peab

Två metoder för att riva

Planen är att riva överbyggnaden i olika delar. Vi kommer att använda oss av två metoder, den ena innebär att en kran lyfter ner balkarna och den andra innebär att vi använder en hydraulisk hammare som knackar sönder överbyggnaden.

– Vi planerar, röjer och river det som behövs av bron under februari och mars 2017. Inriktningen är sedan att vi återupptar byggandet av ekodukten i mars/april 2017, berättar projektledare Kristina Balot.

Blir ekodukten klar i tid?

Vår preliminära bedömning i dagsläget är att vi kan bli klara med ekodukten som vi tidigare sagt, under juni 2018, avslutar Kristina Balot.