Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Råd i vintertrafiken

Vinterns första halka och snöfall kommer ofta som en överraskning för många bilister. Som bilist kan du medverka till att trafiken flyter smidigt även under vinterhalvåret.

På den här sidan har vi samlat information om hur du som bilist, cyklist och gångtrafikant kan förbereda dig inför snön, mörkret och halkan.

På med reflexen!

Risken att bli påkörd och dödad av en bil är tre gånger så stor i mörker som i dagsljus. Redan i skymningen ökar risken. Att bära reflexer är ett enkelt och billigt sätt att minska risken. Med reflexer syns du på ungefär 125 meters håll i mörker om du möter en bil med halvljuset påslaget. Då har föraren god tid på sig att sakta in. Om du saknar reflexer och har mörka kläder, syns du inte förrän bilen är 20-30 meter från dig. 

När är det dags för vinterdäcken?

Vinterdäck måste du ha under perioden 1 december–31 mars om det råder vinterväglag. Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober–15 april. Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.

Vinterdäck (Läs mer på Transportstyrelsens webbplats, öppnas i nytt fönster)
Däckvalet

Svarta halkan - vad är det?

Halka syns oftast inte. Lär dig platserna och tillfällena där det finns anledning att vara extra uppmärksam.

  • Väg längs med öppet vatten. Vind och hög luftfuktighet gör snabbt vägbanan hal.
  • Någon plusgrad i luften, fuktig väg och uppklarnande väder. Då finns risk för att vägbanan fryser snabbt när temperaturen sjunker. Det är ofta kallare på vägytan än i luften, vilket kan vara bra att hålla i minnet när bilens termometer visar plusgrader.
  • Öppna åkerlandskap. Vind som drar över åkrarna kan föra med sig snö på vägbanan som blankpolerar den.
  • Broar. Alla broar, även de som inte är nära öppet vatten, kyls både underifrån och ovanifrån. Det ökar risken för halka.
  • Underkylt regn. Se upp när regnet fryser på vindrutan och det inte längre skvätter kring däcken på bilen framför. Regnet fryser till is vid kontakten med vägbanan.
  • Skuggiga skogspartier. Här kan nattens kyla ligga kvar länge och fukt bli till blankis.

Chansa inte vid tandemplogning

När två plogbilar kör i bredd, ett par hundra meter efter varandra, kallas det för tandemplogning. Det sker på vägar med dubbla körfält.
Att köra om då är förenat med livsfara. Dels med tanke på väglaget, dels för att plogbilarna bildar ett långt ekipage som är svårt att ta sig förbi i snöröken som virvlar upp vid plogningen. Plogbilsförarna stannar efter några kilometer och släpper förbi trafiken.

Goda råd till vintertrafikanten

Ska du ut i vintertrafiken? Här är några saker du ska tänka på:

  • Visa hänsyn, ta det lugnt.
  • Se över vinterutrustningen, kolla vinterdäcken.
  • Sänk hastigheten och håll avståndet.
  • Starta 10 minuter tidigare.
  • Ta det lugnt i omkörningsfilen på mitträckesvägarna. Där får saltet sämre verkan eftersom det inte bearbetas tillräckligt av tyngre fordon.
  • Hur ser det ut på vägarna? Uppdatera dig via webben, radio och TV.
  • Se upp för frosthalka i dalgångar och sänkor och på broar.
  • Respektera parkeringsreglerna så att vi kan snöröja.
  • Överväg alternativa färdsätt än den egna bilen.

Vinterrusta dig!

Det här är viktigt att ha i bilen på vintern:

  • vinterdäck
  • snöborste och isskrapa
  • snöskyffel
  • startkablar
  • bogserlina
  • extra varningstriangel
  • reflexväst. 

Cykla på vintern? Javisst!

Med plogade cykelbanor och rätt utrustning går det utmärkt att cykla även vintertid i stora delar av Sverige. Här följer några tips på vad du som vintercyklist bör tänka på:

  • Belysning och reflexer är extra viktiga under den mörka årstiden. Många kollisioner med bilar sker i mörker. Använd lyse med fast vitt eller gult ljus fram, lykta med rött ljus bak och reflexer mellan ekrarna. Det finns även däck med inbyggd vit reflex.
  • Använd dubbdäck eller däck med bra mönsterdjup. Det finns dubbdäck även för cykeln. Dubbdäcken ger bättre grepp, dessutom innehåller de mer gummi, vilket gör att de inte blir lika hårda som vanliga däck. Det är bra att ha smalare däck på vintern, de skär genom snön bättre.
  • Håll huvud och öron varma med cykelhjälmsmössa eller öronvärmare.
  • Underställ och skalkläder är bra för den som cyklar lite längre och blir varm.
  • Med reflexväst syns du riktigt bra.
  • Fodral till sadeln värmer.
  • Se till att cykeln är i bra skick – rengör och smörj den, kolla att bromsklossarna inte är nedslitna. Eller lämna in den för en genomgång inför vintern hos din cykelhandlare.