Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Vislanda–Ballingslöv, spårbyte

Trafikverket byter ut spåret mellan Vislanda och Ballingslöv för att öka driftsäkerheten och minska underhållsbehovet.

Aktuellt:

Mellan vecka 10-16 2017 gör vi förberedande arbeten inför spårbytet. Då vi arbetar nattetid kan det förekomma buller för dig som bor i närheten.

Under byggtiden kommer enbart ett spår vara öppet mellan Vislanda och Ballingslöv station. Det innebär ändringar i tågtrafiken.

Hur påverkar det dig?

Resenär: Ändringar i tågtrafiken. De flesta Krösatågen på berörda sträckor ersätts med buss som kör via alla mellanstationer. Öresundstågen går enligt ordinarie tabell. Det kan ta längre tid att resa under tiden som arbetet pågår. Därför ändras vissa avgångstider. Hos tågbolagen hittar du mer information om din resa.

Länstrafiken Kronoberg: Sök din resa i Länstrafikens Kronobergs app eller på lanstrafikenkron.se/reseplaneraren (extern webbplats).

Skånetrafiken: Sök din resa i Skånetrafikens app eller på skanetrafiken.se (extern webbplats).

Boende: Eftersom vi ska stänga av banan så kort tid som möjligt och arbeta effektivt, kommer vi arbeta både dag och natt. Det kan innebära visst buller för dig som bor i närheten av järnvägen. Under perioden kommer vi även byta ut vägbeläggningen i två plankorsningar i Liatorp och Eneryda. Det kan påverka dig som trafikant.

Planera för att din resa kan ta längre tid än vanligt och var ute i god tid. Vi arbetar för din framkomlighet och säkerhet. Tack för att du visar hänsyn!

Vad ska vi göra?

I vår kommer vi påbörja byte av spåret mellan Vislanda och Ballingslöv (Mosselund), en sträcka på cirka 70 kilometer. Spårbytet är ett av de största i Sverige. Spåret byts för att öka driftsäkerheten och minska underhållsbehovet. Genom underhåll förlänger vi järnvägens livslängd. Det vi ska göra är att byta räls, sliprar och sikta makadam. Vilket innebär:

  • Vi byter ut räls och sliprar för att öka järnvägens driftsäkerhet och minimera underhållsbehovet. Sliprarna bär upp rälsen och ser till att vi får rätt avstånd mellan dem.

  • Makadam är krossat berg som utgör underlaget i spåret. Vi siktar den för att ta bort finmaterial som sand och jord. Genom att ta bort finmaterialet skyddar vi spåret från att frysa ihop, vilket kan ge höjdförändringar och fel i spåret.

Södra stambanan är en viktig del i Sveriges järnvägsnät, eftersom den är tungt trafikerad av både person- och godstrafik. Därför är det viktigt att banan underhålls.

Under fliken ”Hur ska vi göra?” kan du läsa mer om hur vi ska göra spårbytet. Det sker nämligen med hjälp av ett spårbyteståg som fungerar som en rullande verkstad.