Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Utomhusreklam på vägfärjor

Mellan 2013 och 2014 ökade reklaminvesteringarna i Sverige med 1,6 procent, men under den till synes lugna ytan döljer sig dramatiska förändringar mellan olika medieslag.

Att fatta beslut om annonsering idag är inte enkelt. Mediebranschen genomgår stora förändringar och konsumenternas intresse för konventionella medier, exempelvis dagspress, minskar. Men det finns undantag. Utomhusreklam, av många kallat världen äldsta reklamkanal, går mot strömmen och växer med 13 procent perioden 2013 – 2014, enligt IRM:s Årsrapport Svensk Reklammarknad 2014.

En trolig förklaring är att utomhusreklam är effektivt och faktiskt fungerar. Den syns konstant och vi som ser den påminns om budskapet, varje dag. Den erbjuder möjligheten att få ut reklambudskap till många människor, med hög repetition till en låg kostnad per kontakt.

Utomhusreklam inrymmer även trafikreklam, annonsering på och i allmänna kommunikationsmedel som bussar, tunnelbana och vägfärjor. Här stärks effekten av din annons ytterligare, eftersom du möter resenärer som har gott om tid att ta in ditt budskap och att deras blick dras till spännande synintryck. Du välja att synas lokalt, i närheten av den plats där du bedriver din verksamhet. Det bidrar ytterligare till reklamens effekt, eftersom beslut om köp många gånger tas nära köpstället.

För dagens reklamköpare är valmöjligheterna många, nytänkande och i vissa fall relativt osäkra. Som marknadsförare är det också sunt att utvärdera vad beprövade reklamkanaler har att tillföra till din marknadsplan.

Är du nyfiken och vill veta mer om hur annonsering på vägfärjor kan hjälpa dig i ditt marknadsföringsarbete, är du välkommen att kontakta Jan Öhlund, se Kontakta oss.