Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Färjerederiets första laddhybridfärja under byggnation. Gul färja vid kaj.

Färjerederiets första laddhybridfärja under byggnation. Hon levereras inom kort för trafik på Gullmarsleden mellan Uddevalla och Lysekil. Foto: Truls Persson

Med rätt investeringar kan klimatneutral färjetrafik förverkligas

Nyligen har officiell statistik påvisat att sjöfarten mellan svenska hamnar släpper ut mer växthusgaser jämfört med inrikesflyget (SVT 2019-05-06). Trafikverkets färjerederi välkomnar att sjöfartens klimatutmaning blir belyst med korrekta underlag.

Att jämföra två trafikslag med olika trafikuppgift, kan leda till missförstånd. Inrikesflyget transporterar människor och inrikessjöfarten huvudsakligen gods. Genom godstransporter till sjöss minskar belastning och påverkan på det nationella vägnätet. Trafikslagen kan komplettera varandra. Men sjöfarten är också en förutsättning för persontransporter i attraktiva kustnära trakter.

Sjöfart kan i själva verket vara en föregångare när det gäller klimatneutralitet, något som drivs av Färjerederiet. Med klimatlagens krav på en fossilfri flotta 2045 gör rederiet sin största klimatomställning någonsin. Fram till 2045 handlar det om att bygga 25 nya färjor och att anpassa nuvarande flotta efter olika typer av fossilfria bränslen. Gammal teknik ska fasas ut och frigående färjeleder ska konverteras till elektrisk lindrift där det är möjligt. Det är en omfattande insats i en flotta med 70 färjor. Rederiet driver, följer och understödjer forskningsprojekt om alternativ framdrift med sikte på varaktiga förändringar.

Inom kort tas laddhybridfärjan Tellus i bruk på Gullmarsleden mellan Uddevalla och Lysekil. Samtidigt övergår vår sjunde linfärjeled till eldrift genom elkabel. Inom kort beställs fyra nya frigående fartyg med eldrift, som kommer att trafikera ostkusten.

- Färjerederiet vill driva på ett paradigmskifte inom sjöfarten, där olika typer av hållbar energi och smarta lösningar gör vår bransch till föregångare. Digitaliseringen kommer i stor utsträckning att ge oss verktyg för detta. De investeringar vi kan göra idag är nödvändiga för att leva upp till framtidens krav, säger rederichef Erik Froste.

Läs mer på Färjerederiets klimatsidor