Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Skenäsleden har ny tidtabell som är klimatanpassad.

Nya miljötidtabellen för Skenäsleden uppskattas

Från den 1 januari 2019 har Skenäsleden en ny tidtabell. Skälen till detta är flera. Färjerederiet måste minska sin negativa klimatpåverkan, men det handlar även om att resenärerna får en enklare tidtabell.

Färjan går numera i halvtimmestrafik. Tidigare gick den vissa tider var tjugonde minut. De turer som dragits in är de som har haft mycket litet trafik. Att frakta över endast en bil är inte försvarbart ur miljösynpunkt med tanke på utsläpp och energiåtgång för vägfärjan. Den mängd bränsle som går åt räcker till många bilar att köra runt. Med halvtimmesturer kan även färjan köra mer energisnålt eftersom det går att köra saktare och ändå hålla tidtabellen. Det finns också möjlighet att dubblera turerna om det behövs.

Nu har det gått en månad, hur har resenärerna reagerat på förändringar?
– Vi är medvetna att vissa passagerare kan uppleva försämringar, det kan bli tio minuter längre väntetid mot för tidigare, men vi har fått få klagomål. Vi har gått igenom tillgänglig trafikstatistik för tidpunkterna i anslutning till den ändrade tidtabellen och vi bedömer att trafikantpåverkan blir väldigt liten. Vid tillfällen då väldigt många reser med oss, kan färjeturen dessutom dubbleras, säger distriktschef Torbjön Hedman vid Trafikverket Färjerederiet.

De flesta reaktioner har varit positiva. Resenärerna uppskattar att den nya tidtabellen är enklare att hålla i huvudet. Färjorna går varje hel och halvtimme numera.

– Inför förändringen pratade vi med både näringsidkare i området och med privata resenärer. De svar vi fått från undersökningen och även nu efter att ändringen trätt i kraft är att väldigt många uppskattar en enklare tidtabell med halvtimmestrafik. Vi kommer även följa upp de miljövinster som vi beräknas att göra kontinuerligt.

Sammanfattningsvis syftar förändringen till att ge klimatvinster genom mindre koldioxidutsläpp, sänkt bränsleförbrukning, mindre slitage på fartyg och färjelägen, samt en tydligare och enklare tidtabell för resenärerna. Trafikverket Färjerederiet har höga klimatambitioner och vägfärjorna ska bli klimatneutrala senast år 2045.