Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Linfärja på Stegeborgsleden.

Eldrivna linfärjor

Linfärjor drivs av vajrar vilket ger en femtioprocentig energibesparing jämfört med konventionella propellerfartyg. 21 av rederiets 41 färjeleder är linfärjeleder.

Rederiet har utvecklat linfärjetekniken ytterligare genom att införa elektricitet som kraftkälla i linfärjetrafiken. Elektriciteten kommer från land genom en elkabel som matas in och ut genom ett hjul som är monterat på sidan av fartyget. Hjulet matar ut kabeln vid avgång och rullar in den vid returresan. Denna teknik innebär att färjan inte gör några fossila utsläpp under resan.

Eldrift i linfärjetrafik finns idag på sex färjeleder: Hamburgsundsleden, Malöleden, Kornhallsleden, Ängöleden, Kastelletleden och Stegeborgsleden.

Bränsleförbrukningen på Hamburgsundsleden har sjunkit drastiskt från en medelförbrukning per år på 38 900 liter före eldriften, till 2014 års förbrukning: cirka 2 000 liter diesel. På två år ha rederiet sparat in 71 800 liter diesel – eller 214 ton i minskade koldioxidutsläpp. Totalt rör det sig om en minskning av fossila bränslen med 90 procent.

Så här drivs en linfärja elektriskt:

 

Infoblad_linfärja_eldrift_utskrift.pdf (pdf-fil 515kB öppnas i nytt fönster)