Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Färjerederiet vill testa metanoldrift

Under 2016-2018 har Färjerederiet, tillsammans med andra, deltagit i forskningsprojektet Green Pilot. Ett mål har varit att konvertera en fartygsmotor från diesel till drift med fossilfri metanol. Nu vill vi testa detta i en vägfärja.

Green pilot är ett projekt där man har konverterat en lotsbåt till metanoldrift. Man vill sänka miljöpåverkan från mindre fartyg och arbetsbåtar genom att använda metanol som bränsle i stället för diesel. Nu vill Färjerederiet gå vidare med att testa att göra om en dieselmotor på en vägfärja till metanoldrift.

–För att minska klimatpåverkan behöver vi ha flera bränslealternativ. Vi behöver också bli mer energieffektiva. Metanol är intressant för Färjerederiet eftersom den kan framställas från förnybar råvara som finns i Sverige, skogsbruk. Den är flytande och kan anpassas till vägfärjorna för en lägre kostnad än till exempel gasbränslen. Metanol kan produceras med en liten energiinsats och kan tillverkas av både fossilfria råvaror och fossila bränslen, säger Peter Peterberg, miljöstrateg Färjerederiet.