Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Färjan Annie på Lyrleden går sedan sommaren 2019 på el.

Lyrleden elektrifierad

Nu är Lyrleden på Orust elektrifierad. Det är den sjunde färjeleden som konverterats till eldrift, som en del av Färjerederiets långsiktiga tonnageplan Vision 45.

Klimatneutrala färjor är en del av Trafikverkets strategi för att uppfylla målet om nollutsläpp av koldioxid fram till år 2045.

Färjan får sin energi från elnätet i land. Hon drivs av el via en kabel som matas in och ut på ett hjul som sitter monterat på sidan av fartyget. Det är en bullerfri gång och energiförbrukningen halveras, jämfört med dieseldrift.

Under de två månader som Lyrleden drivits elektriskt har förbrukningen varit 1700 kWh per månad - ungefär detsamma som en normalvilla.

Intresset för att ta färjan ut till Lyrön har ökat under senare år. Linfärjan transporterar 12 bilar och överfarten tar ett par minuter. Under sommaren har man i snitt räknat in 750 bilar per dag – och då tillkommer bussar, lastbilar och mc.

Här kan du läsa mer om tekniken kring el-drivna linfärjor.