Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Teststationen på Ljusterö har nu tagits bort och testet är avslutat.
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Test av laddstation Ljusterö slutförd – 95 procent tillförlitlighet

Laddstationen på Ljusterö har nu testats i sex månader och i genomsnitt registrerades en robusthet på 95 procent. Laddstationen är nu nerplockad och en rapport har presenterats.

Det var i februari 2020 vi började testa möjligheten att ladda vägfärjor på ett snabbt och enkelt sätt. Det var ett fullskaleprov som genomförs på Ljusteröleden strax norr om Stockholm. Resultatet är ett viktigt steg på vägen mot ett klimatneutralt trafiksystem år 2045.

Det är själva funktionen och tillförlitligheten i den automatiska laddstationen som testats. Stationen har en hydraulisk arm med stiftkontakter som automatiskt skjuts ut och ansluter till färjans kontakt, när färjan lagt till. Testet pågick dygnet runt och i sex månader. Funktionen övervakades av en dator som registrerade antalet lyckade anslutningar. Färjan behöver laddas med nosen mot laddstationen och det ska gå snabbt. 

Av 5 318 försök att ansluta till laddstationen under testperioden lyckades 4 984 vilket ger 95 procents tillförlitlighet.

Det är inte elkraftöverföringen som testats utan den mekaniska anslutningsförmågan. Det fordras ombyggnationer och förändringar i färjans framdriftssystem för att man ska kunna övergå till eldrift.

Med det underlag som provperioden ger, får vi fakta för att fatta beslut om det smidigaste sättet att ladda vägfärjor som drivs med batterier. Det är därmed ett viktigt steg mot målet att skapa en klimatneutral färjetrafik.

Nästa fas är att handla upp energibolag för att säkra elleveranser till de kommande nybyggena till Ljusterö och Vaxholm.

Här nedanför kan du ladda hem rapporten om testet (engelsk text):

Report ACS Sweden version final.pdf