Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Resenärer på Stegeborgsleden. Foto: Kasper Dudzik

Nöjd kund-index

Varje år mäter ett oberoende företag hur de som reser med svenska vägfärjor bedömer tjänstens kvalitet. Synpunkterna hjälper till att förbättra Färjerederiets verksamhet. Här hittar du resultatet för nöjd kund-index 2017 (NKI), led för led.

För Färjerederiet är det avgörande att veta hur våra resenärer uppfattar oss. Därför anlitar vi ett oberoende undersökningsföretag som frågar och mäter. Vårt kundnöjdhetsindex (NKI) är en hörnsten i Färjerederiets strategiska affärsplan. Resultatet ligger till grund för kommande års utvecklingsåtgärder.

Nöjd kund-index 2017

Mätresultatet för nöjd kund-index 2017 är det bästa sedan denna typ av mätning infördes 2010. Medelvärdet när samtliga färjeleders resultat räknas in ligger på drygt 82 procent nöjda kunder. På frågan om vilket helhetsintryck resenären har av tjänsten, svarar 93 procent att de ser positivt på den.

Vi har tagit emot 10 007 svar, en svarsfrekvens på 95 procent, vilket ger en stark tillförlitlighet.

De högsta betygen i mätningen får vägfärjans personal, tillförlitlighet, säkerhet tillgänglighet och tidtabell. Något lägre resultat får information och komfort. Färjerederiet har inte heller lyckats att nå ut till resenärerna med information om våra miljöinsatser.

Huvudrapport nöjd kund-index 2017 (pdf-fil, 1,7 MB, öppnas i nytt fönster)

Presentation nöjd kund-index 2017 (pdf-fil, 475 kB, öppnas i nytt fönster)

Så här gjordes undersökningen:

Enkätundersökning genomfördes under juni och augusti 2017.

  • Enkäten delades ut till resenärer på samtliga färjeleder i Trafikverket Färjerederiets regi, alla tider på dygnet, helgdag och vardag
  • Cirka 300 enkäter per led delades ut
  • Totalt delades 10 530 enkäter ut
  • Totalt fick vi 10 007 svar (95 procents svarsfrekvens)
  • Av dessa var 61 procent män och 39 procent kvinnor
  • Totalt är kundnöjdheten 82 procent
  • 93 procent är nöjda med helhetsintrycket

Bedömda kvalitetsområden: tillgänglighet, tidtabell, tillförlitlighet, information, färjeläge, komfort, personal, säkerhet, informationsstöd och miljö.

Undersökningen gjordes av det oberoende företaget Markör AB.