Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Uppdatering av TTJ 1 juni 2018

Från och med den 1 juni 2018 har ett antal moduler i TTJ (Trafikverkets Trafikbestämmelser för järnväg, (TDOK 2015:0309) ersätts med en ny utgåva.

En detaljerad lista på vilka ändringar som införs finns i filen "Ändringslista" längre ner på sidan. Om du klickar på plustecknen (+) kan du läsa mer om varje förändring.

De större ändringarna är:

  • Samordnade skyddsformsmoduler
  • Skärpta regler för kontroll av växlar
  • Uppdaterade regler vid passage av signal i stopp

Observera att vi bytt ut ett antal tidigare publicerade remiss-moduler som vi hittat felaktigheter i. De är 12 A-skydd, 14 E-skydd, 15 S-skydd och 17 HMS Trafikledning.

De moduler som påverkas i förändringen är

1 Termer
2 Introduktion
4 Dialog och ordergivning
5 Blanketter
6 Fara och olycka
8 E Tågfärd i system E
8 H Tågfärd i system H
9 E Spärrfärd i system E 
9 H Spärrfärd i system H 
10 HMS Växling i system H, M, S 
10 E Växling i system E
12 A-skydd (samtliga system) 
13 L-skydd (samtliga system) 
14 E-skydd (samtliga system) 
15 S-skydd (samtliga system)
16 D-skydd (samtliga system) 
17 HMS Trafikledning i system H, M, S 
17 E Trafikledning i system E 
20 Sidospår

I remissen ingick ett förlag om ändrade gränspunkter för skyddsformer i system E2. Förslaget är skjutet till den ändring som planeras träda kraft juni 2019. Anledningen är att riskanalys av förslaget visat att innan förslaget införs bör det kompletteras med ytterligare en barriär, som minskar sannolikheten för att fel område skyddsmarkeras. Arbete pågår för att etablera en sådan barriär.

Slutlig ändringslista (pdf-fil, 169 kB)