Utreda vibrationer
Vibrationsutredning inleds med en analys av befintliga underlag såsom geologiska kartor, trafikering, avstånd mellan infrastruktur och bostad samt eventuellt tidigare mätningar i området. Vibrationsmätning utförs för de fall överskridande av aktuellt riktvärde inte kan uteslutas.
Riktlinje för vibrationer
För vibrationsstörningar tillämpar Trafikverket riktlinjen TDOK 2014:1021 ”Buller och vibrationer från trafik på väg och järnväg”. Vid väsentlig ombyggnad eller nybyggnad av statliga vägar och järnvägar övervägs åtgärd vid vibrationsnivåer som överstiger 0,4 mm/s vägd RMS i sovrum nattetid (22.00 – 06.00) vid minst fem tillfällen per trafikårsmedelnatt. Högsta acceptabla nivå är 0,7 mm/s vägd RMS och får högst överskridas fem gånger per trafikårsmedelnatt.
För befintliga vägar och järnvägar övervägs åtgärd vid vibrationsnivåer som överstiger 0,7 mm/s vägd RMS i sovrum nattetid (22.00 – 06.00) vid minst fem tillfällen per trafikårsmedelnatt och där minst en av dessa störningshändelser överstiger 1,4 mm/s vägd RMS. Högsta acceptabla vibrationsnivå är 1,4 mm/s vägd RMS nattetid och får överskridas högst fem gånger per trafikårsmedelnatt.
Mätmetod för vibrationer
Mätning av komfortvibrationer utförs enligt Svensk standard SS 460 48 61: "Mätning och riktvärden för bedömning av komfort i byggnader".
Rapportering av vibrationer
I Banverkets och Naturvårdsverkets tidigare riktlinje "Buller och vibrationer från spårburen linjetrafik, Riktlinjer och tillämpning, dnr S024235/SA60" anges hur resultatet från mätningen ska rapporteras. Rapportering av vibrationsmätning bör även ta sin utgångspunkt från avsnitt 7 i SS 460 48 61 "Mätning och riktvärden för bedömning av komfort i byggnader".
Buller och vibrationer från spårburen linjetrafik, Riktlinjer och tillämpning, dnr S024235/SA60 (pdf, 1,6 MB)