Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Agility

Det blev logistikföretaget Agility som fick Godstransportrådet Skåne & Blekinges utmärkelse ”Årets Lyft”, för bästa transportlösningen 2010. I fredags var det högtidlig prisutdelning i Karlskrona.

De regionala godstransportråden utser var och ett sin vinnare, som ska tävla om Godstransportrådets nationella utmärkelse. Nu är det klart att det är Agility som representerar Skåne och Blekinge i tävlan om det nationella priset.

Utmärkelsen går till en aktör inom transportsektorn som under året varit framstående när det gäller att skapa intelligenta och miljöeffektiva transportlösningar. Agility är en ledande global leverantör av integrerade logistiklösningar och juryns motiv för att välja Agility lyder:

”Agility AB har i sin strävan att erbjuda marknaden hållbara lösningar visat stor kreativitet och förmåga att för ett antal kunder med lastbilstransporter implementera varierande alternativ där transporterna numera genomförs i olika kombinationer mellan bil, järnväg och sjö. Förändringarna har lett till betydligt lägre transportkostnader och till en väsentlig begränsning av koldioxidutsläppen.”

Kombitrafik på Italien

Agility kör kombitrafik i en rad olika specialupplägg. Så här kan det kombiupplägg som rullar från Gävle, via Skåne, till Italien sammanfattas:

  • Lastar i Gävle
  • Tåg Gävle-Trelleborg
  • Båt Trelleborg-Travemünde
  • Tåg Travemünde-Novara
  • Vägtransport Novara-Milano
  • Lastar 28 ton, maxvikten för att gå på väg till Italien är 24 ton. 

Gustaf Engholm, produktchef road förtydligar:

– Våra flöden ner till Italien är 20 procent av vår totala export. Tio procent av volymerna som går på export till Italien går med järnväg från Gävle. Vi provade med tåg hela vägen, men fastnade i Danmark och Tyskland. Vi följde godset via internet och kunderna blev lugnare när de fick reda på de exakta orsakerna till förseningarna. När vi sedan ändrade upplägget till att gå med båt Trelleborg-Travemünde och sedan tåg Travemünde-Novara upphörde problemen.

Ledtid: fyra dagar

– På sträckan Gävle-Milano, som vi startade i maj i år, fraktar vi stål. Dessa transporter gick tidigare enbart på lastbil. Ledtiden var då tre dagar. Med detta nya upplägg håller vi en ledtid på fyra dagar, vilket fungerar för kunden, säger Gustaf Engholm.

Agility lastar upp trailern på järnvägsvagnen i Gävle och den går sedan via järnväg till Trelleborg. Där lossar man trailern från järnvägsvagnen och lastar upp den på båten till Travemünde. I Travemünde lastas den över på en ny järnvägsvagn för vidare transport ner till Novara eller Verona i Italien. Slutligen lossas den från järnvägsvagnen och går sista sträckan på väg till Milano.

– Istället för sju lastbilar per vecka använder vi nu trailers som vi sätter på järnvägsvagnar, som kopplas till ett befintligt tåg fyra-fem dagar i veckan.

Kombi är pengar – och miljö

Agilitys nytänkande generellt när det gäller olika kombiupplägg har lett till att man tagit över kunder från konkurrenter. Företaget har investerat i 15 procent fler trailers och anställt en person som bara sköter dessa upplägg. Nyligen har man fått en ny stor kund inom dagligvaruhandeln som också kommer att använda sig av kombilösningar.

– För att kunderna ska vara intresserade av att byta måste man komma med nya idéer där man kan spara pengar och miljö, annars byter inte en kund. I och med detta nya upplägg sänker både vi och kunden 10-20 procent av kostnaderna, mot när det tidigare enbart gick lastbil.

Hur det går för Agility i kampen om den nationella utmärkelsen av ”Årets Lyft” står klart den 19 oktober. Då koras den slutliga vinnaren vid den traditionella ”Godsetdagen” i Stockholm.

Fakta Miljöbelastning

Koldioxidutsläpp i ton/vecka:

Bil hela vägen 2 921

Tåg till Novara 314

Tåg till Verona 450

Läs mer om Agility på deras webbplats.
agilitylogistics (annan webbplats, öppnas i nytt fönster)