Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ballingslöv

Ballingslövkoncernen är en av de ledande tillverkarna av kök, bad, och förvaring i Norden. Och nu även en ledande kombitransportör. Sedan ett år rullar ett framgångsrikt kombiupplägg från Skåne till Norrland.

Beslutet, att byta ut hela vagnparken för att satsa på intermodala transporter, togs i februari 2009. Några månader senare investerade Ballingslöv AB i en ny fordonsflotta för 50 miljoner kronor. Med investeringen i lösa lastbärare började ett helt nytt sätt att arbeta.

Leveranserna till Norrland har tidigare gått på väg, fem bilar med släp varje vecka. Sedan drygt ett år rullar fyra trailrar med skåp på järnväg.  Tågen rullar till Sundsvall, Umeå och Luleå. Endast ett ekipage går enbart på väg. Bengt Nilsson är transportchef på Ballingslöv:

– Det har lett till en minskning av koldioxidutsläppen med runt 450 000 kilo. Utsläppen låg tidigare på cirka 630 000 kilo.

Minskad godspåverkan

De större flödena i Norrlandstrafiken är ”just in time-gods” till husfabriker och stora byggen. Den volym som flyttats från väg till järnväg motsvarar fem procent av företagets totala godsflöde. Bengt Nilsson:

– När vi tog beslut om att föra över transporter från bil till järnväg såg vi risker med förseningar och godsskador orsakade av rangering. Vi har en tuff ankomstkontroll av både tid och gods. Därför tittade vi både på olika partners och nya förankringsmöjligheter.

– Nu, efter ett års trafik, kan vi se att godsskadorna har minskat med två procent på denna trafik. Endast två gånger har vi varit en timme försenade till slutkund.

Tidigare lastade chauffören själv. Nu har företaget en mindre lastgrupp som lastar allt.

Spridd fordonsflotta

Företaget har sina fordon placerade i Ballingslöv, Linköping och Stockholm. I fordonsflottan ingår idag:

  • 15 lastbilar (Scania R420)
  • 26 växelskåp
  • 20 trailrar
  • 4 släp
  • 14 dollys 

Satsningen på kombitrafik är ett led i en större satsning på miljöanpassade transporter. I denna ingår också bland annat så kallad ”eco driving” och sänkta fartbegränsare. Dieselförbrukningen har minskat med sju procent per mil.

– Vårt arbete för att finna miljövänliga och smarta transporter pågår hela tiden, berättar Bengt Nilsson.


Fakta Ballingslöv AB

  • Bildades 1929
  • Idag del av en internationell koncern
  • Köksfabrik i Ballingslöv, norr om Hässleholm
  • Miljöcertifierade enligt ISO 14001
  • Kvalitetscertifierade enligt ISO 9001
  • Distribution i egna lastbilar, maxhastighet 82 kilometer/timme. 

Ballingslövs webbplats (öppnas i nytt fönster)