Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bring Frigoscandia

Sedan några år satsar Bring Frigoscandia på järnväg för förädlade varor och djupfrysta livsmedel. På ett dygn rullar ett tiotal vagnar från Italien till Danmark i ett effektivt kombiupplägg som slutar i Sverige.

Satsningen är ekonomisk, effektiv och bidrar till bättre miljö, vilket både kunder och andra har upptäckt.

- Järnvägssatsningen är ett led i det miljö- och kvalitetsarbete som lanserades 2006. I sitt strategiska miljödokument säger företaget uttryckligen att man aktivt söker järnvägslösningar.

En sådan lösning är transporten av livsmedel genom hela Europa. Kunder såsom livsmedelsjätten Unilever har insett att man med järnvägstransporter kan minska kostnaderna - och få säkrare och mer punktliga leveranser på köpet. Därtill görs stora samhällsvinster i form av miljöbesparingar.

Konceptet bygger på specialbyggda termotrailers som fungerar både bakom dragbilar på väg och upplyfta på järnvägsvagnar. Två gånger i veckan körs de mellan Verona i Italien och Padborg i Danmark, som ett slags kollektivtrafik för frysta och färska varor. De har både centralstyrda temperaturkontroller och GPS.

Lösningen anses så energieffektiv och innovativ att Bring Frogoscandia nyligen tilldelades det danska EFFIE-priset (se nedan).

Järnkoll

– Position och temperatur följs on-line på vårt transportkontor och vi vet hela tiden var lasten är, hur kallt det är och om något är galet. Vi kan alltså hela tiden berätta för kunden var transporten är – förr fick vi ringa runt till chaufförerna och kolla, berättar miljö- och kvalitetschef Jörgen Stadler.

Kraven på kvalitet och livsmedelssäkerhet betyder stora krav på temperaturhållning och hygien i hela leveranskedjan. Tidvis, då det är brist på termogods, fylls systemet delvis med otempererade torrvaror för att undvika tomkörning men aldrig kemikalier, oljor eller andra hälsofarliga produkter.

Tidigare ansågs lastbilstransporter som säkrast för att uppnå målen för livsmedels-säkerhet och leveranstider men 2005 och 2006 upplevde Bring att problemen ökade. Tyskland hade infört motorvägsskatt samtidigt som det tyska vägnätet blev överbelastat med mycket köer som följd. Kombinerat med nya, stränga kör- och vilotider för chaufförerna blev det krångligt med transporterna.

– När logistikföretaget blir försenat med vanliga torrvaror innebär det en kostnad för dem och kunden. Men om vi blir försenade med våra kyl- och färskvaror betyder det att vi dessutom förstör varan, säger Lars Adgård, vd för Bring Frigoscandia.

Rätt operatör

Med lösningen kvalitetssäkrar Bring känsliga varutransporter med tidsstyrda leveranser, ned till plus/minus 15 minuters marginal.

Att järnvägsalternativet mellan Italien och Danmark är konkurrenskraftigt beror bland annat på att Bring Frigoscandia har hittat rätt operatör. Gränsöverskridande lok som klarar olika järnvägs- och elsystem är nödvändiga. De effektiva egna terminalerna är ett måste, liksom mixade tåg med möjligheter att ställa om för olika trailertyper. Statistik, spårbarhet och andra tilläggstjänster höjer värdet på servicen. Även kunderna får bjuda till och anpassa sig till leveransavgångar och ankomsttider. För att kunna utnyttja tjänsten måste man beställa konstanta antal enheter per vecka.

Bring Frigoscandia tvivlar inte på att bantransporterna utvecklas under de kommande åren

– Vi har ett antal intermodala lösningar inom Bring. Vi kör bland annat 300 vagnar i veckan till Norge, berättar Lars Adgård. I Sverige rullar en intermodallösning mellan Skåne och Mälardalen. I Danmark testkör vi med en stor dansk aktör och i Norge utvecklar vi ”Bring Nordic Linehaul Concept” som syftar till att lyfta transporter på den norska inrikesbanan. Inom kort ska vi kunna sätta en trailer på tåget i Nordnorge och sedan plocka av den i Verona. Därtill jobbar vi vidare med termotrailerkonceptet i Spanien och i Benelux-länderna.

– Vi får en marknadsfördel om vi byggt upp vårt logistiksystem när det blir högkonjunktur igen. Då kan vi sätta igång och rulla direkt. Därför satsar vi nu, även om marknaden viker och beläggningen kanske minskar, säger Lars Adgård.

Prisad lösning

Bring Frigoscandias italienska satsning har också rönt annan uppmärksamhet. Den 22 januari fick Bring Frigoscandia i Aalborg motta EFFIE-priset 2010. Detta vid Danska Speditörers Jubileumskonferens på Börsen i Köpenhamn.

EFFIE-priset tilldelas danska speditionsfirmor för effektiva, innovativa och energisnåla logistiklösningar - och Bring Frigoscandia fick priset för sin kombitransport av färska och frusna livsmedel från och till Italien. Priset överräcktes av den danska klimat- och energiministern Lykke Friis.

– Om man kan flytta transporten av färskvaror från väg till en järnvägs-/intermodal lösning, så dokumenterar detta i sig själv att kvalitet, stabilitet, ledtid och informationsutbyte är på topp – då är det både innovativt och klimatsmart, sade juryn i sin motivering.

Bring Frigoscandia (annan webbplats, öppnas i nytt fönster)