Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Electrolux Professionals

Kylar i tusenlitersformatet, kastruller i 300-litersklassen och diskmaskiner som fixar disken på tre minuter. Electrolux Professionals lager i Ljungby är slutmål för 125 000 produkter i storköksklassen som pendlar från fabriken i Italien.

Electrolux Professional har sin tillverkning utanför Sveriges gränser. Centrallagret finns i Italien och regionlager i Spanien, Frankrike, England samt Ljungby, som är regionlager för leveranser till kunder i Norden och Baltikum. Lennart Främberg är logistikansvarig. Från lagret i Ljungby berättar han:

– Vi får våra leveranser från företagets fabrik i Pordenone i norra Italien. Företaget är ett nischat bolag inom den stora Electrolux-familjen och produkterna går uteslutande till professionellt köksarbete. Det handlar om skolkök, restauranger, personalmatsalar och liknande.

Tusentals produkter finns i lager, allt från gigantiska hushållsmaskiner till minimala tillbehör och komponenter i ett plocklager. Utanför Italien är Ljungby det största regionlagret. Vi pytsar ut 125 000 prylar per år. Det motsvarar mellan 25 000 och 30 000 kubikmeter varor.

Tredjepartslager

– Ljungby ligger bra till ur transportsynpunkt: centralt i landet, vid E4: an, säger Lennart Främberg, som till vardags har sitt skrivbord på huvudkontoret i Alingsås.

Det totalt 10 000 kvadratmeter stora lagret är ett tredjepartslager i DHLs regi. Electrolux Professional delar det med ett knappt tiotal andra företag, men har avgjort mest muskler sett till antalet kvadratmeter.

Många av varorna är skrymmande och staplas direkt på golvet. Exempelvis de gigantiska diskbänkarna och de fem meter långa diskmaskinerna. Företaget lägger ansvaret för små som stora rutiner i DHLs händer, från plockning och annan hantering på lagret till distribution till kunder både nästgårds och utanför landets gränser.

Order om vilka varor som ska distribueras till kund utgår både från huvudkontoret och de nordiska regionkontoren. Men, berättar Lennart Främberg, inga telefonsamtal, inga fax. För Electrolux del är allt automatiserat – det vill säga datoriserat. Direktiven går med mejlets hastighet.

Effektiv tågpendel

Lennart Främberg tycker att DHLs kombipendel – som bygger på tåg från italienska Verona enligt fast tidtabell – är ett ”förträffligt transportupplägg”. Årligen rullar ett par hundra bilar in på gårdsplanen vid regionlagret, lastade med trailers fulla av köksutrustning från fabriken i Pordenone. Bilarna kommer från hamnen i Trelleborg. Där har de mött upp alla trailers som kommer med färja från Lübeck, slutstation för tågets långa och gränsöverskridande färd från Italien.

– Det är ett klockrent upplägg. Tåget har så många fördelar: det kör inte av vägen, det kommer fram i tid, det skonar miljön och är kostnadseffektivt. Vi är med på fyra avgångar i veckan. Och idag är det bara ”just in time” som gäller. Oavsett om du heter Electrolux, Volvo eller något annat är det absolut punktlighet som gäller.

Trygg tågtur

Tåget är säkert på mer än ett sätt, resonerar Lennart Främberg, och är nu inne på tryggheten när det gäller att få fram sitt gods oskadat. Varorna från företagets italienska fabrik rullar till Ljungby i trailers och det fungerar bra, tycker han, både vid tågresan och omlastningen till bil och färja.

– Med trailers blir det så att säga ingen omlastning – det är ingen skillnad mot om det hade rullat hela vägen med bil, inte fler skador eller annan påverkan. Det är häftigt med dessa 13-14 meter långa trailers.

Och så var det säkerheten i form av övervakning. Den är så avancerad som den kan bli, menar Lennart Främberg.

– Idag dokumenteras varornas färd genom Europa på internet och vi kan följa dem hela vägen där.

Tåget är punktligt, anser Lennart Främberg, men rena biltransporter kan – om de håller tiden – spara transporttimmar. Det är en nöt inte minst för transportörerna att lösa, anser han, att få bättre tillgång till järnvägen och att kunna köra gods på järnväg i ett högre tempo.

– Slå upp ordet logistik i en ordbok. Det betyder matematiska, taktiska rörelser. Det är vad det handlar om!

Fakta miljöbelastning

Överföringen av volymer från konventionell trailertransport till kombinerad väg/järnväg har lett till att koldioxidutsläppen minskat med ungefär en fjärdedel.

Koldioxidutsläpp januari-juli 2010 (4 128 715 tonkilometer):

Biltransport: 172 413 kilo
Kombinerad transport: 129 309 kilo

Källa: DHL

Läs mer om Electrolux på deras webbplats.
Electrolux (annan webbplats, öppnas i nytt fönster)