Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kappahl

Konfektion är färskvara och tempot är högt i KappAhls distributionscentral i Mölnlycke. För att snabbt få ut kläderna i butikerna har KappAhl tillsammans med Green Cargo valt en transportlösning på både väg och järnväg.

Den svenska modekedjan KappAhl etablerades redan 1953 i Göteborg. Från en enda butik har företaget vuxit rejält och har nu nästan 350 butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. Huvudkontoret och distributionscentralen ligger i Mölndal, strax utanför Göteborg, och här är tempot högt.
– Konfektion är en färskvara som kräver korta ledtider och tidspassning. Förutom våra tillsvidareanställda tar vi in extrapersonal vid toppar som tar emot och hanterar kläderna som levereras till butikerna. Då är tiden avgörande, förklarar Gunnar Persson, driftschef på KappAhl.

Båttågbil

Från hamnen i Göteborg transporteras containrar med konfektion över till lastbilar som därefter kör direkt till KappAhls distributionscenter. Kartongerna lastas ur och hamnar på ett avancerat sorteringsverk där varorna packas upp, sorteras och skickas vidare ut till butikerna, via ett intermodalt system för Sverige och Norge.
Systemet har fungerat en längre tid. Green Cargo sköter KappAhls distribution till butikerna och under årens lopp har man skapat ett upplägg som huvudsakligen är baserat på järnväg, medan slutdistributionen sker med lastbilstransporter.

Anpassad lastbärare

Lösa lastbärare, som passar på järnväg och lastbil, har anpassats helt efter KappAhls behov. Vissa kläder levereras hängande, andra i lådor. Växelflaken är dessutom anpassade efter takhöjden på respektive garage eller köpcentrum.
– Lösningen har vi utvecklat tillsammans successivt. KappAhl är involverade i lösningarna genom våra kontinuerliga logistikutvecklingsmöten. Vi kommer med nya förslag och idéer i syfte att förbättra och underlätta för kunden, berättar Mårten Koshko, chef för logistikcentret Green Cargo Väst i Göteborg.

Fördel: ekonomi och miljö

Det är två nöjda herrar som har skapat ett samspel som de anser är fördelaktigt både ekonomiskt och miljömässigt. Det senaste tillskottet, för att skapa miljövänligare transporter, är att ta in ytterligare en lastbil med renare motor för transporter i Göteborgsområdet. Volvo Lastvagnar har funnit en teknisk lösning som gör det möjligt att köra en dieselmotor på i princip alla förekommande förnybara bränslen.
DME, dimetyleter, är det bränsle Green Cargo tankar sin nya lastbil med. Det har enligt Volvo låg miljöpåverkan och hög energieffektivitet. Miljöaspekten har blivit allt viktigare i konfektionsbranschen.

– Det bottnar i att vi vill kunna redovisa var och hur en vara produceras och hur den transporteras. Dagens konsumenter är oerhört nyfikna och tar reda på detta. Vi är för transportörer som jobbar miljömässigt, säger Gunnar Persson.
Svårigheterna KappAhl ser är att det blir allt högre tryck på spåren.
– Alla trafikslag har styrkor och svagheter. Men det sker förändringar
och ju mer kombiverksamhet vi bedriver, desto bättre för framtiden, säger Mårten Koshko.

5 tips för transporter med olika trafikslag

  1. Ta beslut, våga prova. Alla har möjlighet att skapa intermodala system. Man kan börja successivt, försiktigt. Det är möjligt att skapa intermodala transporter på relativt kort tid. 
  2. Samspel tågbil. Ett intermodalt upplägg för butiksdistribution bygger på ett samspel mellan eltåg och lastbil. Längsta sträckan sker med tåg, distributionen avslutas med lastbil. 
  3. Transporterna tål att granskas. Om distributionssystemet undergår noggranna mätningar får man tillförlitlig information om transporternas miljöpåverkan. 
  4. Konkurrenter kan samsas på tåget. Konfektion passar bra för en kombilösning. Konkurrenterna kan dra fördelar av varandra inom ramen för samdistribution. 
  5.  Om snabba förändringar krävs. När man byggt upp ett system som fungerar är det lätt att göra förändringar. KappAhl funderar på att distribuera ut varor på helger, vilket är möjligt i Green Cargos intermodala system.

Läs mer om Kappahl på deras webbplats.
Kappahl (annan webbplats, öppnas i nytt fönster)