Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

The Absolut company

Få produkter har haft sådan massiv internationell framgång som Absolut vodka. Idag säljs vodkan på 126 marknader världen runt - men den tillverkas enbart i Åhus. Det ställer stora krav på logistik och transporter.

Frankrike är en av alla de marknader som tagit Absolut till sig. När Mats Eriksson, skeppningschef på det som idag heter The Absolut Company, analyserade transportsituationen till Frankrike, insåg han att en kombinerad lastbils- och tåglösning vore ideal.

– Bakgrunden var vår ambition att hitta alternativ till lastbilstransporter. Det handlar om såväl miljö- som ekonomiska- och säkerhetsaspekter, säger Mats Eriksson.
Frankrike sväljer mindre än en procent av den vodka som tillverkas i Åhus – men det räcker för att fylla runt 180 stycken 45-fots PW-containrar varje år, eller tre till fyra containrar varje vecka. Därmed fanns grunden för en kombilösning på plats. Det kan tyckas märkligt att all tillverkning för hela världen finns i Åhus men det är en oundgänglig del av varumärket Absolut.

– Svenskt vete och vatten, svenskt glas, svenska kartonger… Det skulle inte kunna vara på något annat sätt, förklarar Mats Eriksson.

Transporterna, som utförs av Van Dieren, innebär att containrar tas på lastbil till Helsingborg, där de lyfts över till tåg. Tåget går till en terminal i Herne i Tyskland, där containrarna lyfts tillbaks till lastbil för transport till slutdestinationen Goussanville i Frankrike.

Är upplägget konkurrenskraftigt?

– Ja. Vår lösning är ekonomiskt konkurrenskraftig jämfört med att köra bil hela vägen. Säkerhetsarrangemangen är fullgoda och som sagt, miljöfördelarna får vi på köpet – vi sparar 28 ton koldioxid årligen jämfört med en traditionell landsvägstransport.

Denna attraktiva lösning har inte gått obemärkt förbi. I maj 2009 fick företaget och Mats Eriksson motta Årets Lyft, ett pris instiftat av Regionala Godstransportrådet i Skåne/Blekinge för intelligenta transportlösningar.

Vilka råd ger då Mats Eriksson till företag som överväger kombitransporter? En grundläggande frågeställning handlar om tidskrav.
– Lastbilen är fortfarande snabbast om man har riktigt bråttom – men har man verkligen så bråttom? För vår del var svaret nej. Med den typ av produktion vi har kan vi jobba med fasta ledtider. Givet de volymer som är aktuella så föll sig en kombilösning naturligt.

En passande avslutning på en process som handlar om just naturen: vete, källvatten och jäst. Plus en och annan frukt för att skapa de tolv smaker av Absolut som oförtrutet fortsätter sitt segertåg över världen.

Läs mer på Absoluts webbplats.
Absolut (annan webbplats, öppnas i nytt fönster)