Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kundundersökningar - trafikkvalitet och resandestatistik

Trafikverkets ambition inom den upphandlade trafiken är att resenärerna ska vara nöjda. Varje år följs trafiken upp och utvärderas genom kundundersökningar. Om nöjdheten inte når målen är operatören skyldig att åtgärda det.

Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda resenärerna är som reser med den av Trafikverket upphandlade trafiken. Kundundersökningar görs en gång per år, på ett stort antal linjer:

  • busslinjer
  • flyglinjer
  • tåglinjer
  • och färjelinjer.

Målgruppen för undersökningen är svensktalande (enkäten är på svenska), 18 år och äldre. Från 2018 kommer enkäten också att finnas på engelska.

Resultatet av kundundersökningarna finns hos Trafikverket och respektive operatör. Under kontakta oss når du Trafikverkets kontaktcenter.