Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Flygbilen

De största bristerna i tillgänglighet genom kollektiva resor finns i norra Sverige. Därför genomför Trafikverket och Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten ett tvåårigt försök med Flygbilen mellan Luleå Airport och ett antal orter.

Ett av Trafikverkets uppdrag är att för statens räkning avtala om interregional kollektivtrafik som är transportpolitiskt motiverad men inte kan bedrivas kommersiellt. Det transportpolitiska motivet är att skapa tillgänglighet i hela landet.

De största bristerna i tillgänglighet genom kollektiva resor finns i norra Sverige. Därför genomför Trafikverket tillsammans med Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten respektive Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten två försök med den så kallade Flygbilen, mellan Luleå Airport och ett antal orter i Norrbotten respektive mellan Sorsele i Västerbotten och Arvidsjaurs flygplats.

Bland de kommuner som från början var aktuella i Norrbotten har kommunfullmäktige i Haparanda, Jokkmokk, Älvsbyn och Övertorneå kommuner beslutat att medverka i flygbilsprojektet. Flygbilen som går mellan Luleå Airport och de fyra kommunerna ska ses som en förlängning av flyglinjen till/från Stockholm.

Flygbilen går måndag-söndag med en morgontur och en kvällstur i vardera riktningen och är anpassade för avgångar till Arlanda, vardagar vid 07-tiden och vid 19-tiden. Helgturerna är anpassade för en förmiddagsavgång och en kvällsavgång i vardera riktningen. Trafiken är anropsstyrd, det vill säga Flygbilen måste bokas senast dagen före resdagen hos Länstrafiken Norrbotten.

Trafikeringskostnaden är beräknad till 6 miljoner kronor per år, varav Trafikverket finansierar 3,6 miljoner och regionala kollektivtrafikmyndigheten finansierar 2 miljoner per år genom ett finansieringsbidrag från Region Norrbotten. Kommunerna Haparanda, Jokkmokk, Älvsbyn och Övertorneå går tillsammans in med 400 000 kronor per år.

I Västerbotten pågår ett liknande försök med anslutningstrafik från Sorsele till Arvidsjaurs flygplats. Även här är turerna anpassade till en morgon- och en kvällsavgång.
Trafikverket och Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten delar på kostnaderna, upp till 1 miljon kronor per år vardera.

Båda försöken har slagit väl ut och är aktuella för en förlängning.