Rälsbrott är ett allvarligt fel som ökar risken för urspårning. En urspårning får vanligen stora konsekvenser – för Trafikverket, tågföretagen, resenärerna och transportköparna.
Rälsbrott definieras i vårt regelverk som
- brustna räler: räler som antingen gått av i två eller flera delar eller från vilka brottstycken lossnat så att det i farbanan uppstått en lucka som är längre än 50 mm och djupare än 10 mm
- räler med sprickor: räler som har en eller flera synliga eller osynliga sprickor, oavsett lokalisering, riktning eller form i rälen, som kan växa till brott
- skadade räler: räler som varken har brott eller sprickor utan andra fel, i regel på farbanan.
Källa: TDOK 2014:0598 Katalog över rälsfel (tidigare BVH 524.100)
Orsaker till rälsbrott
Rälsbrott orsakas av trafiken, inre spänningar i materialet samt tillverkningsfel. Även kyla kan bidra till rälsbrott, eftersom kylan ökar de inre spänningarna i rälen i ett skarvfritt spår.
Periodisk ultraljudskontroll
Trafikverkets spår ultraljudkontrolleras som en del i att säkerställa säkerheten. Läs mer om kontrollerna
Rapportera rälsbrott
Rapportera alltid rälsbrotten i Ofelia när de upptäcks. Dokumentet "Banöverbyggnad – Rälsbrott – Rapportering" (TDOK 2014:0085) beskriver hur du ska rapportera, se länk i högerkolumnen.
Bifoga alltid rälsbrottsrapporten när du rapporterar rälsbrott, rälsskador och rälssprickor som inte upptäcks via säkerhetsbesiktningar. Rapporten består av en ute- och en innedel som du ska fyllas i och bifoga till Ofeliarapporten.
(Rälsbrottsrapport: se bilaga 1 i TDOK 2014:0085, Excelfil, länk i högerkolumnen.)
Rapporteringen är viktig
Rapporteringen utgör underlag för analys av orsakerna till rälsbrott. Med bättre kunskap om orsakerna kan vi minska antalet rälsbrott, vilket ger färre störningar och ökad säkerhet i våra spår.