Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Godståg på Stora Bält-bron i Danmark. Foto: Göran Fält

ScanMed RFC, Stockholm – Palermo

Trafikverket har tillsammans med de andra infrastrukturhållarna efter korridorens sträckning upprättat en organisation för att driva uppgifterna i korridoren.

2010 antog EU en förordning om nio godskorridorer för att driva på utvecklingen mot effektivare och attraktivare järnvägstransporter på EU:s inre marknad. Den 10 november 2015 startade de tre sista korridorerna inklusive ScanMed RFC, de sex andra startade redan 2013. Scandinavian–Mediterranean Rail Freight Corridor, (ScanMed RFC), sträcker sig från Stockholm/OsloCopenhagen–Hamburg–-Innsbruck till Palermo.

Korridororganisationen består av en styrelse från respektive infrahållare. En permanent bemanning på tre personer har tillsats av styrelsen. En direktör som ska hålla samman arbete och representera ScanMed RFC utåt. En project manager som svarar för sammanhållande administration och projekt i korridoren. En Corridor-One Stop Shop (C-OSS) vilkens uppgift det är att hantera kapacitetsfrågor, allt från att samordna årliga erbjudande av förplanerade tidtabeller, ansökningar och tilldelning av dessa.

Det finns även möjlighet att ansöka om reservkapacitet i innevarande tidtabell.

Mer information om ScanMed RFC och hur man söker kapacitet i korridoren (ScanMed RFC:s webbplats)