Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Marknaden

Allt fler vill resa med tåg och allt fler vill köra tåg. Vi har trafikeringsavtal med ett 80-tal aktörer: Tågbolag, kollektivtrafikmyndigheter, kommuner, industrier, försvarsmakten, museiföreningar med flera.

Sverige har en helt öppen marknad för både gods- och persontrafik på järnväg. Det är den mest öppna järnvägsmarknaden i Europa. 

Illustratin, graf 

Alla företag som uppfyller krav på ekonomi och säkerhet kan ansöka om tåglägen, och alla ansökningar behandlas likvärdigt. Villkoren ett företag måste uppfylla för att trafikera järnvägen anges i järnvägsnätsbeskrivningen.
Läs mer om järnvägsnätsbeskrivningen

Lagar

Arbetet med att planera trafik regleras bland annat i järnvägslagen och järnvägsförordningen som i sin tur bygger på EU-direktiv.

Det är trångt på spåren!

Pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg och godståg samsas på en järnväg som till större del består av enkelspår. I tågplanen måste vi också ge utrymme för allt fler banarbeten eftersom behovet av förebyggande underhåll är stort. Det gör att tidtabeller för gods- och resandetåg påverkas.
Läs mer om kapacitetssituationen

På 25 år har resandet med tåg ökat med 78 procent. Den största ökningen ser vi på pendel- och regionaltåg i våra storstäder, men även på våra stambanor. Resandet i regionaltrafiken har ökat nästan 300 procent de senaste 25 åren.