Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Flygplan på Landvetters flygplats.

Kartläggning och åtgärdsprogram för buller enligt EU-direktiv

Bullerproblemen har blivit allt mer uppmärksammade internationellt. EU:s direktiv om omgivningsbuller innebär att vi ska rapportera bullernivåer till EU och ta fram åtgärdsprogram.

År 2002 införde EU direktiv 2002/49/EG om bedömning och hantering av omgivningsbuller. Kraven i direktivet gäller inom hela EU och kommer sannolikt att vara ett incitament för att generellt skärpa kraven på att minska bullret från stora bullerkällor, som trafik på vägar, järnvägar, flyg och industrier.

Direktivet är infört i svensk lagstiftning genom förordningen (2004:675) om omgivningsbuller. Med omgivningsbuller avses buller från vägar, järnvägar, flygplatser och industrier.

Förordningen kräver kartläggning och åtgärdsprogram

I förordningen om omgivningsbuller ställs krav på att Trafikverket och kommuner med mer än 100 000 invånare ska kartlägga buller och upprätta åtgärdsprogram vart femte år. Naturvårdsverket ansvarar för att sammanställa och redovisa kartläggningarna till EU-kommissionen.

Trafikverkets förslag till åtgärdsprogram 2019–2023 har remitteras till alla Sveriges kommuner och länsstyrelser för synpunkter. Förslaget går att läsa i sin helhet nedan och det är möjligt att lämna synpunkter senast den 5 juni 2018 via e-postformuläret under Kontakta oss ovan. Ange diarienummer TRV 2018/38075.

Bullerkartor för vägar och järnvägar

Bullernivåerna ska visas på kartor med det för Europa gemensamma måttet Lden. Kartorna redovisas till EU och de är också tillgängliga för allmänheten. Kartläggningen omfattar omkring 405 mil statliga vägar som trafikerades med över 3 miljoner fordon 2016. För järnvägar omfattar kartläggningen 150 mil järnväg som trafikerades av mer än 30 000 tåg 2016.

De europeiska måtten för buller skiljer sig från svenska mått, och måtten har olika användningsområden. Kartläggningarna enligt förordningen är främst till för sammanställningar och jämförelser inom EU, bland annat som underlag till internationella åtgärder för att minska buller från fordon. Kartorna är däremot inte underlag för åtgärder inom Sverige. För Sverige gäller mål, mått och åtgärdsplaner enligt beslut från riksdag och regering.

Bullerkartor för flyg

I kartläggningen av flygbuller ingår flygplatser med fler än 50 000 flygrörelser per år. De flygplatser som kartlagts är Arlanda, Bromma och Landvetter. Kartläggningen är utförd under 2012 och avser 2011 års bullerexponering. Då skillnaden i trafikeringen 2016 är mindre än 10 % i jämförelse med 2011 gjordes ingen ny kartläggning av Trafikverket.