Kategorisering av obehöriga stoppsignalpassager (OSPA) Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Varje OSPA-händelse förs till någon av händelsekategorierna A, B, C, som i sin tur är indelade i sekundära händelsekategorier. Obehörig stoppsignalpassage (OSPA) definieras, i trafikeringssystem H och M, av att man vid tågfärd, spärrfärd eller växling utan medgivande passerar en huvudsignal, signalpunktstavla, slutpunktsstopplykta, dvärgsignal eller skyddsstopplykta som visar "stopp" en S-tavla som vid tillfället är tågfärdvägens slutpunkt passeras. Detta gäller oavsett orsaken till stoppsignalpassagen. (Med "stopp" jämställs sådan släckt signal eller felaktig signalbild som innebär "stopp".) Kategori A, Signal ej ställd till ”kör” Signalen var inte ställd till ”kör” (eller motsvarande) för färden. ”Stopp", inklusive eventuell försignalering, visades normal tid i förväg, tillräckligt för att tåget/fordonssättet skulle kunna stanna vid stoppsignalen. (Med stopp" jämställs sådan släckt signal eller felaktig signalbild som innebär "stopp".) Sekundära händelsekategorier: A1 – Missförstånd stoppassagemedgivandeStoppsignalen passerades för att föraren (eller den som hade uppsikt i rörelseriktningen) hade uppfattningen att medgivande att passera "stopp" hade lämnats, eller att "stopp" inte gällde för den egna rörelsen. A2 – Start mot stopp Stoppsignalen passerades i samband med start efter att ha stått stilla, på grund av uppehåll eller av annan orsak. A3 – Missad försignalering (Gäller endast tåg eller spärrfärd "säkrad rörelse") Tåget/fordonssättet kom körande. Föraren uppfattade ingen försignalering av "stopp" (eller motsvarande) och blev överraskad av stoppsignalen. A4 – Missad stoppsignal Tåget/fordonssättet kom körande. Föraren (eller den som hade uppsikt i rörelseriktningen) uppfattade inte alls någon stoppsignal. A6 – Såg stoppsignalen för sent Tåget/fordonssättet kom körande. Föraren hade i förekommande fall uppfattat försignalering av "stopp" (eller motsvarande) men såg stoppsignalen alltför sent för att tåget/fordonssättet skulle kunna stanna före stoppsignalen. A7 – Såg stoppsignalen i tid, kunde inte stanna Tåget/fordonssättet kom körande. Föraren hade i förekommande fall uppfattat försignalering av "stopp" (eller motsvarande) och såg stoppsignalen i så god tid att tåget/fordonssättet vid normala förhållanden borde ha kunnat stanna, men tåget/fordonssättet kunde ändå inte stanna före stoppsignalen. A9 – Övrig händelse Ingen av ovanstående sekundära händelsekategorier passar in. Varje händelse tillhör endast en händelsekategori. Kategori B, Signal oavsiktligt till ”stopp” Signalen visade först ”kör” (eller motsvarande) men gick sedan till "stopp" oavsiktligt.. Sekundära händelsekategorier: B1 – Tekniskt felSignalen gick till "stopp" på grund av en teknisk felfunktion i signalanläggningen. (Bland annat fel på spårledning, växellägesindikering och indikering av vägskyddsanläggning.) B2 – Felaktig/oavsiktlig återtagning Signalen ställdes till "stopp" på grund av tågklareraren/ställverksvakten genom misstag påverkat signalen. B3 – Felaktig påverkan Signalen gick till "stopp" på grund av felaktig påverkan av signalanläggningen av någon annan än tågklareraren/ställverksvakten. (bland annat kortslutning av spårledning som inte skulle ha kortslutits, ingrepp i signalanläggning) B9 – Övrig händelse Ingen av ovanstående sekundära händelsekategorier passar in. Kategori C, Signal avsiktligt till ”stopp” Signal ställdes avsiktligt till ”stopp” (av tågklareraren) eller gick om automatiskt på grund av tillstötande fara, enligt tågklareraren. Sekundära händelsekategorier: C1 – FaraSignalen gick till eller ställdes till "stopp" på grund av en tillstötande fara. C2 – Fel tågväg lagd Signalen ställdes till "stopp" för att fel tågväg eller fel växlingsväg hade blivit lagd. C9 – Övrig händelseIngen av ovanstående sekundära händelsekategorier passar in.