Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ställverk 11 och 95 – Ny princip för namnsättning av centralenheter

En namnsättningsprincip som bygger på styrområdesnamn har tagits fram.

Sveriges järnvägsnät har delats upp i ett antal blivande styrområden, enligt systemarkitekturen Endstate 2035. Syftet är att uppnå en kostnadseffektiv uppdelning där utbredda signalsystem styr en eller flera driftplatser och mellanliggande linjer beroende på storlek.

Namngivning av signalsystem har tidigare gjorts utan någon bakomliggande princip. Detta har medfört att anläggningarna namnsätts på olika sätt baserat på bana, driftplats eller styrområde. Detta har skapat stor förvirring och risk för förväxling.

En beslutad princip för namnsättning har nu tagits fram och förankrats mellan Underhåll (Systemförvaltningen för signalställverk M11 och M95) samt Trafik (Förvaltning av Ebicos).

Förenklat går principen ut på att få en namnsättning enligt planerade styrområden.

Detta kommer innebära att namnsättning i exempelvis Anläggningsregister samt applikationen Gena kommer uppdateras enligt principen.

Dokumenten som beskriver principen hittar du i datakällan ”Förvaltning Underhåll” i katalogen ”Signaldokumentation extern åtkomst\Signalställverk, RBC\Ställverk Generella dokument\Riktlinje för namnsättning av centralenheter”

Du loggar enklast in genom ProjectWise Browser:
Projectwise Browser

För information om hur du söker behörighet, se sidan:
Signaldokumentation Förvaltning Underhåll