Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Inkoppling på Haparandabanan. Den optiska signalen ersätts av en ERTMS signalpunktstavla.

Utbyggnad och tidplaner för ERTMS

Utbyggnaden av det nya signalsystemet kommer att pågå till omkring 2035. I enlighet med en EU-förordning ska stomnätet i EU år 2030 ha uppnått vissa funktionskrav, såsom införande av ERTMS.

Vilka banor som byggs ut först styrs bland annat av hur gammal och sliten anläggningen är, det vill säga behovet av reinvestering men även möjligheter till finansiering.

Malmbanan. Utbyggnaden för sträckan Riksgränsen–Boden inleddes med förberedande arbeten i maj 2019. Driftsättning Riksgränsen–Boden sker 2022–2023. Sträckan Boden–Luleå driftsätts under 2026.

Scan Med Ost. Södra stambanan Stockholm–Malmö inklusive en del av Västra stambanan och Godsstråket genom Bergslagen driftsätts 2023–2028.

Scan Med Väst. Trelleborg via Göteborg mot norska gränsen driftsätts 2027–2029.

Övriga banor efter 2029. I den nuvarande nationella planen för transportsystemet som gäller 2018–2029 har de två sista etapperna, övrigt stomnät och övriga banor senarelagts efter 2029. 2035 är det tänkt att utbyggnaden ska vara klar.