Inkoppling på Haparandabanan. Den optiska signalen ersätts av en ERTMS signalpunktstavla. Utbyggnad och tidplaner för ERTMS Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Anders Åkeson Projektchef Tel: 010-124 39 28 Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Utbyggnaden av det nya signalsystemet kommer att pågå till omkring 2035. I enlighet med en EU-förordning ska stomnätet i EU år 2030 ha uppnått vissa funktionskrav, såsom införande av ERTMS. Vilka banor som byggs ut först styrs bland annat av hur gammal och sliten anläggningen är, det vill säga behovet av reinvestering men även möjligheter till finansiering. Malmbanan. Utbyggnaden för sträckan Riksgränsen–Boden inleddes med förberedande arbeten i maj 2019. Driftsättning Riksgränsen–Boden sker från 2023. Sträckan Boden–Luleå driftsätts under 2026. Scan Med Ost. Södra stambanan Stockholm–Malmö inklusive en del av Västra stambanan och Godsstråket genom Bergslagen är under översyn. Scan Med Väst. Trelleborg via Göteborg mot norska gränsen är under översyn. Övriga banor efter 2029. I den nuvarande nationella planen för transportsystemet som gäller 2018–2029 har de två sista etapperna, övrigt stomnät och övriga banor senarelagts efter 2029.