Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tåg vid station
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ombordutrustning på spåret

Projekt ERTMS tog ett viktigt steg framåt den 13 februari i år då erfarenhetsdriften för Ansaldo STM 2.3.0d kom igång. Och de första resultaten från spåret pekar i rätt riktning.

Det har tagit tid att komma fram till erfarenhetsdriften för leverantörens ombordutrustning. Många år av systemutveckling ligger bakom. Men nu är utrustningen installerad i ett fordon och driften igång.

– Alla som har varit med på resan vet att utmaningarna har varit större än vad vi till en början förutsåg. In i det sista ville det trilskas, på slutet bland annat med bandagebrott på lokets drivmotor. Men nu är äntligen erfarenhetsdriften igång och det är ett stort steg för ERTMS i Sverige, säger Anders Malmberg, delprojektledare för Ombordutveckling på projekt ERTMS, Trafikverket.

En översättningsmodul

En STM är en översättningsmodul som behövs för att ett ERTMS-utrustat fordon ska kunna köra på en bana som har det gamla signalsystemet ATC. STM:n översätter data från det gamla systemet till ERTMS-systemet. Alla fordon som kör på båda systemen kommer att behöva en STM. När ERTMS är infört i sin helhet i Sverige, runt 2030, kommer inga fordon att längre behöva en STM.

Nu är alltså den första STM:n enligt Trafikverkets ramavtal med Ansaldo satt i erfarenhetsdrift. Den är installerad på ett lok av modellen Rc6 med nummer 1325, se bild, som ägs av Trafikverkets resultatenhet Järnvägsfordon. I loket sitter även en tillkopplad ETCS-utrustning också från Ansaldo.

Hur går det då?

– Sedan den 13 februari har körningar pågått på olika ATC-sträckor med gott resultat, berättar Anders Malmberg.

Data från erfarenhetsdriften loggas ombord för att kunna laddas ned för vidare analys. Dessutom noterar föraren eventuella avvikelser i ett formulär. Driften kommer att pågå i omkring sex månader. Den samkörs med ordinarie körningar med en så kallad STRIX-vagn som kontrollerar spårvidd, kontaktledningar och andra parametrar i anläggningens status.

Efter avslutad erfarenhetsdrift väntas STM:n få ett tillsvidaregodkännande av Transportstyrelsen som innebär att den får användas i ordinarie trafik.