Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

inifrån lokförarhytten
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Transportstyrelsen godkänner ombordutrustning

Den 26 februari i år blev ny ombordutrustning, en översättningsmodul, godkänd av Transportstyrelsen. Ett välkommet besked för den svenska ERTMS-marknaden.

Den formella beteckningen på modulen som nu godkänts är STM 2.3.0d. Leverantör är Ansaldo. Transportstyrelsens beslut innebär att den uppfyller de nationella kraven och nu får börja användas i ordinarie drift.

I januari 2015 påbörjades erfarenhetsdriften av den nya översättningsmodulen. Ett lok av modellen Rc6 användes. När driften avslutades i augusti hade i stort sett hela det svenska järnvägsnätet täckts in.

Erfarenhetsdriften gick väldigt bra med få fel, uppger Monica Westling, uppdragsledare för STM 2.3.0d på projekt ERTMS, Trafikverket.

Ansaldos första STM i ordinarie drift

Sverige ska tillhandahålla en översättningsmodul för den svenska marknaden och Trafikverket fungerar som en sponsor för att säkerställa det.

Trafikverket har ramavtal med Ansaldo där den här STM:n går att avropa. Andra leverantörer kan också ta fram en STM baserad på Transportstyrelsens nationella krav för Sverige, säger Monica Westling.

Ansaldo STM 2.3.0d är den första enligt Trafikverkets ramavtal med Ansaldo som börjar användas i ordinarie drift.

Fler ombordsystem på gång

I trafik på ERTMS-banor finns idag bara ombordsystem från Bombardier, men i år förväntas fler bli godkända. ERTMS-ombordsystemet och översättningsmodulen är integrerade i Bombardiers tekniska lösning. Deras modul kan därför inte köpas separat.

– Ombordsystem som kommer bli godkända på fordon i Sverige under 2016 är även Alstom Atlas och Siemens Trainguard 200. Därtill har vi Ansaldo ombord på gång, säger Håkan Henningsson, godkännande-koordinator teknik på projekt ERMTS.

Marknaden utvecklas

– Statusen kring ombordsystem i Sverige är att en marknad håller på att utvecklas. Det krävs ju flera alternativ för fordonsägarna, det vill säga fler leverantörer i fråga för att få konkurrens. När väl Alstom och Siemens är etablerade har vi flera möjliga leverantörer. Det ger en bra status för de kommande behoven att utrusta fordon med ERTMS ombordsystem och STM. Flera andra leverantörer såsom Ansaldo har också visat intresse för att leverera ombordsystem till den svenska marknaden, säger Anders Åkeson, projektchef för ERTMS, Trafikverket.

Vad är en STM?

En STM (Specific Transmission Module) är en översättningsmodul som tolkar data från det gamla ATC-systemet till ERTMS. För att ett fordon utrustat med ERTMS ska kunna färdas på en bana som har det gamla systemet måste en STM vara installerad ombord. STM:en kan inte fungera själv, utan måste kopplas ihop med ERTMS ombordsystemet. Efter år 2035 då det nya signalsystemet är infört på hela Sveriges järnväg kommer inga fordon längre att behöva en STM.