Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Fortsatt positivt för Trafikverkets nya signalsystem

Senaste driftuppföljningen för Trafikverkets nya signalsystem, ERTMS, visar ett fortsatt mycket positivt resultat. Det nya systemet ger minst dubbelt så bra resultat som det gamla systemet, ATC.

Det nya signalsystemet ger hälften så många förseningsminuter som det gamla systemet, när man tittar på körda kilometer. Om man istället tittar på antal fel per byggd bansträcka är blir det en fjärdedel så många fel. Mer om detta kan man läsa i ERTMS-projektets nya driftuppföljningsrapport.

Rapporten syftar till att presentera resultat och analyser som används för att bedöma leveranskvaliteten av ERTMS-systemet. Redovisningen täcker resultat och analyser från 2014 till och med första halvåret i 2017. Ta del av rapporten för mer information angående resultaten och vilken data som används. Se länk nedan. I Figur 1 och 2 presenteras antal fel per bankm (underhållsinriktad) och förseningsminuter per tågkm (trafikinriktad) för perioden juli 2016 till och med juni 2017. Antal fel per bankm för ERTMS-banor är fyra gånger lägre än för ATC-banor, dessutom är störande fel per bankm för ERTMS-banor sex gånger lägre än för ATC-banor. Förseningsminuter per tågkm för ERTMS-banor är hälften så mycket som för ATC-banor.