Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Från Ericsson till Trafikverket

Telekom och järnväg kan tyckas vara branscher med vattentäta skott sinsemellan. Kanske var det så tidigare men inte längre, när järnvägen digitaliseras.

Jack Bassus.

Efter 18 år på Ericsson började Jack Bassus i mars 2018 på ERTMS-projektet, Trafikverket. På telekomföretaget hade Jack olika roller: Allt från arbete med radiobasstationer ute i fält, konfigurering av telekomprodukter till verifiering och dokumentation och en hel del kundkontakter. Att även Trafikverket utvecklade avancerade IT-system var lite av en överraskning för honom.

”Jag hade aldrig tänkt på att Trafikverket kunde ha sådana moderna projektet. Broar, vägar och tunnlar, javisst, men inte den nya generationens digitaliserade signalsystem”, säger Jack Bassus.

Lyhördhet och samarbete

Han kom från start rakt in i ERTMS-projektet och fick ansvar för överlämningsprocessen. Projektet utvecklar det nya systemet och överlämnar det till förvaltning till Trafikverkets avdelning för underhåll. Mer precist är han funktionsledare:

”Jag tar emot ett färdigt system med dess specifikationer, det vill säga beskrivningen av de krav som de ska uppfylla, allt från hantering av hastigheter och bromssträckor till växlar och signalpunkter.”

Han följer utvecklingsprocessen, stämmer av att alla krav tas om hand och medverkar till att den dokumentation finns på plats som krävs vid överlämning till förvaltningen.

”Det kan låta väldigt tekniskt men i grunden handlar mitt jobb om lyhördhet och samarbete”, säger Jack.

Framtidens digitala system är här

Trafikverket och den svenska järnvägen tar ett stort steg med det nya signalsystem ERTMS. Hela signalsystemet byts ut. 12 000 kilometer järnväg och 30 000 signalobjekt moderniseras och upprustas. Det ger en betydande förbättring av nuvarande status för många år framöver. Samtidigt ger digitaliseringen stora fördelar: Trafikledning får ständig uppkoppling till lokföraren, växlar och andra komponenter övervakas i realtid och kan bytas ut innan de går sönder och orsakar driftstörningar. Till andra fördelar hör också en väsentligt högre tillgänglighet än det gamla systemet.

Steget in i den digitala världen är en stor utmaning för järnvägen som varit sen att ta till sig ny teknik. Hur tycker du att Trafikverket möter den digitala utmaningen?

”Framtidens digitala system är här, vi lär oss nytt och vi klarar det bra. Mycket liknar faktiskt telekombranschen även om det såklart finns olikheter. Jag tar med mig mina erfarenheter från Ericsson in i Trafikverket. Det är ett givande och tagande, skulle jag säga.”

Jack betonar vikten av samarbete, att ta sig an utmaningar gemensamt. Han lovordar samarbetet internt inom projektet och med Underhåll på Trafikverket:

”De har sitt arbetssätt men det hindrar inte oss att utveckla det som behövs. Tillsammans lär vi oss nytt, bryter ny mark där ingen gått förut.”

Vi tror på varandra

Vad ser du för framgångsfaktorer för att lyckas i din roll på ERTMS-projektet?

”Bra samarbete med dem inom projektet som jobbar med kravspecifikation och utveckling. Bra samarbete med Underhåll. Lyhördhet är mycket viktigt och att vara strukturerad. Fokus på tidplanen. I min samordnande roll är stöd från ledningen också en förutsättning. Och det känner jag att jag har.”

Vad tycker du är roligast med att jobba på Trafikverket?

 ”Efter 18 år i det privata näringslivet är det en utmaning för mig att byta jobb. Det jag gillar med min nya arbetsplats är att det finns stor respekt här, vi tror på varandra. Trafikverket är en modern arbetsgivare och Sveriges största byggherre. Här finns alla möjligheter att utvecklas.”

Jack Bassus är högskoleingenjör inom elektronik från KTH. Utbildningen gav verktyg för struktur och kritiskt tänkande. Han bor i Huddinge i en villa med sin familj. På fritiden påtar han gärna i trädgården, umgås med familjen eller putsar på sin motorcykel. Han tar kort för MC i vår om det vill sig väl.