Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Testbanan mellan Katrineholm och Åby. Foto: Andreas Westerberg

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Lyckat test med ny mjukvara för signalsystemet ERTMS

I Sverige genomfördes världens första framgångsrika test med den nya mjukvaran i markutrustningen för ERTMS. – Ett gigantiskt steg i rätt riktning och en förutsättning för att få igång våra pilotbanor år 2020, säger projektchef Anders Åkeson.

Under nätterna mellan den 20 och 23 augusti har leverantören Bombardier validerat funktionen hos den uppgraderade mjukvaran Baseline 3.6. Arbetet skedde i nära samarbete med Trafikverket på testbanan mellan Katrineholm och Åby på gränsen mellan Södermanland och Östergötland. Kravspecifikationen för mjukvaran både i utrustningen på marken och ombord på tågen är gemensam för hela EU, och ger bättre tillförlitlighet i järnvägssystemet.

Testbanan vid Simonstorp mellan Katrineholm och Åby. Foto: Andreas Westerberg

Testerna är till för att kvalitetssäkra nya och kommande versioner av mjukvara i Trafikverkets infrastruktur och operatörernas fordon. Det sker både var för sig och i relation till varandra.

Projektchef Anders Åkeson

– Arbetet visar också att felfrekvensen är fyra gånger lägre för banor med ERTMS än banor med det gamla signalsystemet ATC, säger Anders Åkeson. Vi börjar bli redo att gå från tester till implementering.

2020 ska ERTMS driftsättas på de två pilotbanorna Ådalsbanan och Haparandabanan. Ett år senare 2021 är det dags för invigning och ordinarie drift på Malmbanan. Successivt digitaliseras sedan signalsystemet i stora delar av det övriga järnvägssystemet fram till år 2035.

– De lyckade testerna innebär att vi håller tidplanen, konstaterar Anders Åkeson.