Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Anläggningar med ERTMS

Botniabanan var 2010 första banan i Sverige med ERTMS och sedan dess har det blivit några till. På denna sida finns information om vilka versioner av marksystem som anläggningarna har och vägledning kring integration mellan ombord- och marksystem.

I järnvägsnätsbeskrivningen (JNB), kapitel 3, finns uppgifter om tillgänglig infrastruktur. Kapitel 3.2.2 listar de större förändringarna i infrastrukturen, medan karttjänsten innehåller mer geografiska detaljer. 

Information om vilka mark- och ombordsystem som genomgått godkänd integration presenteras på Transportstyrelsens webbplats.

Vägledning, Process för godkännande av integration mellan markanläggning och ombordsystem med ERTMS (pdf-fil, Transportstyrelsens webbplats, öppnas i nytt fönster)

Anläggningar som är driftsatta med ERTMS

AnläggningVersion
Ådalsbanan, (Sundsvall)–Västeraspby M95, SR 7.2
Botniabanan, Västeraspby–Gimonäs M95, SR 7.2
Västerdalsbanan: Repbäcken–Rågsveden–(Malung) Regional, SR 7.1
Haparandabanan, Buddbyn–Haparanda M11, v 4.12